door wat komt hardlijvigheid?

mijn stoelgang was altijd normaal, maar nu is het een echte marteling. ik vraag me af wat hiervan de oorzaak is en wat ik eraan kan doen. geen zin om telkens een half uur op toilet te zitten, heb trouwens ook vernomen dat persen niet zo gezond is.

Toegevoegd na 47 minuten:
ik eet veel vezels, maar idd is mijn eetpatroon wat veranderd. heel vroeger at ik gewoon meestal veggie met veel groenten en niks geen snoep e;d.
toen heb ik mijn vriend leren kennen en automatisch ben ik meer gaan snoepen (vooral taartje op zondag, koekjes tussendoor...). hij at ook vlees waardoor ik soms mee vlees at. ik lust wel vlees en ben geen fanatieke veggie, maar ik at dus meer vlees dan voordien.
sinds enkele weken ben ik op dieet en terug gestopt met snoepen dus, en eet nauwelijks vet. ik eet ook weer veel minder vlees nu.
drinken daar moet ik idd op letten, heb overdag geen dorstgevoel. eet wel veel soep etc. maar zelden water (jakkie), wel thee en (namaak)koffie.
mssch ook belangrijk: zwaar ongeval gehad met even zware operatie aan mijn darmen (in 2007) maar toch... ik heb nu pas last van hardlijvigheid dus heeft er wellicht niet veel mee te maken.

Weet jij het antwoord?

/2500

te weinig vocht in de uitwerpselen kunnen komen door gebrek aan vezels in je eten danwel het niet regelmatig gaan. Probeer minimaal elke dag een keer te gaan en vezelrijk te eten (bruin brood, groente)

Je darm heeft op het einde een functie die ervoor zorgt dat water onttrokken wordt van de ontlasting. Hoe langer je niet poept, hoe meer er onttrokken wordt. Belangrijk is om veel water te drinken en veel vezels. Donkerbruin brood. De reden dat persen niet goed is, is omdat je je bilspier kan scheuren. Dus probeer niet te persen maar beetje bij beetje te drukken. Als je er langer last van blijft houden ondanks je eigen moeite , moet je overwegen om langs de huisarts te gaan. Die gaat dan uitzoeken wat het probleem is en je medicijnen geven zodat je makkelijker kan poepen.

Probeer eens na te denken of je iets aan je voedingspatroon veranderd hebt. Er zijn wel bepaalde basis-voedingsregeltjes te geven om je stoelgang soepel te houden, maar het kan ook zijn dat jij op een bepaalde soort voedsel een bepaalde reactie krijgt. 'Je bent wat je eet' is natuurlijk kwats, maar het heeft wel grote invloed. Heb je b.v. je bordje muesli ingeruild voor wit brood? Koffie gaan drinken terwijl je eerst alleen thee dronk? Begonnen met bier? Gestopt met iets? Wie weet heeft het invloed.

Het is goed om te bewegen (niet tijdens toiletbezoek), meer in de betekenis van sportief bewegen. Een paar keer per week een beetje hardlopen (hoeft niet ver of lang, zie link hieronder voor 15 minuten training). Zoals al geschreven goede voeding met lekker veel vezels (volkoren kiezen ipv witte bloem producten) en en oud middeltje is 's morgens ene paar (geweekte) gedroogde pruimen eten. Voldoende (water) drinken, "na elke plas een glas"... En zoals je zelf schrijft : NIET persen, dan krijg je allerlei kwaaltjes die je liever niet wilt. Als het na een paar weken niet beter is, dan toch maar even naar je huisarts. Succes!

Bronnen:
http://hardlopenvoorvrouwen.hostei.com/beg...

Goed en gevarieerd eten is nodig voor een goede darmwerking. Met name vezelrijk voedsel gecombineerd met voldoende drinken. Twee liter vocht per dag wordt aanbevolen. Als u zelf merkt dat stress een rol speelt bij het verergeren van uw klachten, probeer dan stressvolle situaties te vermijden, en voldoende ontspanning te zoeken. Een regelmatig leven met voldoende lichaamsbeweging is ook belangrijk. Blijven de klachten langer bestaan of heeft u veel last, ga dan naar uw huisarts.

Lang zitten is inderdaad niet goed, je krijgt er aambeien van. Maar in jouw geval, als je nooit problemen op dit vlak hebt gehad en nu opeens wel (zonder dat je het zelf kunt duiden) moet je echt naar de dokter. Niet leuk, maar er kan een serieuze kwaal onder zitten. Niet mee blijven lopen!

Er zijn verschillende middelen op de markt om de ontlasting soepel te houden. Soms kan je bijv. door stress ook darmklachten krijgen. Maar ook suikers kunnen zorgen voor obstipatie zorgen. Inderdaad is veel drinken ook belangrijk om de ontlasting soepel te houden. Bij de drogist kun je roosvicee laxo kopen voor de stoelgang of bij de reformwinkel pruimensap, helpt ook goed. Evt. kun je op doktersrecept Movicolon of Metamucil krijgen, dit zijn zakjes die je moet oplossen in water en op moet drinken. Hierin zit extra vezel die de luie darmen weer aan het werk zetten. Hoe langer de ontlasting in de darm zit hoe harder het wordt en hoe moeilijker het wordt om te "ontlasten". Zorg dat je goed rechtop op het toilet zit, met een rechte rug, door de neus in ademen en mond uit (in pufjes). Dit klinkt raar, maar ontspannen op de toilet is heel belangrijk voor een goede darmwerking. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100