REFERENTIEWAARDEN
LET OP: referentiewaarden zijn afhankelijk van factoren als leeftijd, geslacht en bepalingsmethode. De hier gegeven waarde is dan ook slechts een globale waarde

Referentiewaarde hemoglobine:

Mannen: 8,5 - 11,0 mmol/l
Vrouwen: 7,5 - 10,0 mmol/l

Ik had ooit 7,4 en toen mocht ik geen bloed geven bij de bloedbank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was de grens bij de bloedbank 7,3 en ik hing daar vaak net omheen, ene vingerprikje gaf 7,2 en dan probeerden we een andere vinger en dan had ik net 7,3 of 7,4. Nu met de hogere eisen mag ik geen volbloed meer geven. HB-gehalte kan na een operatie best flink laag zijn, na mijn keizersnede had ik nog geen 5 en kreeg ijzertabletten. Ging ook snel weer ophoog toen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bloedbank legt de lat vrij hoog. Als je 7.3 hebt, is dat een prima waarde.

Andere antwoorden (4)

De internist heeft mij ooit verteld, dat 8 goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hb-waarden (haemoglobine-waarden)

Hemoglobine (Hb) is de rode kleurstof in de rode bloedcellen (= erytrocyten) van het bloed. Hemoglobine is nodig voor het transport van zuurstof van de longen naar de organen en weefsels. Als het hemogline-gehalte (= Hb-waarde) van het bloed lager is dan normaal (= bloedarmoede, anemie), kan het bloed niet voldoende zuurstof transporteren.

Normaal-waarden
- vrouwen: 7,3 - 10 mmol/ml
- bloedarmoede: lager dan 7,3 mmol/ml
- mannen: 7,8 - 10,8 mmol/ml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf 1 januari is de normale waarde 54
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vind je alles over het testen van hb-waarden, hoe het gebeurt en wat de uitslag betekent: