Doet de baarmoederhalskanker prik zeer ? Zal ik hem nemen of niet ?

Ik wil zoveel mogelijk info over de prik

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K
Kimath
13 jaar geleden
Ke krijgt een prikje in je arm, natturlijk doet dat zeer. Maar je voelt het maar eventjes, alsof iemand even in je arm knijpt, daarna is de pijn voorbij. Het beschermt je tegen baarmoederhalskanker, ik zou het maar wel doen hoor.

Antwoorden (11)

Ik denk dat je dit beter niet hier kunt. Stellen maar er met je huisarts (dergelijke) over te praten. en zeer? Ja alle prikjes doen wel een beetje zeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou t wel doen..zo'n prik is een seconde dat je t voelt..

stel ..je hebt het niet gedaan er er zou iets gebeuren met je.....
was het je waard om de prik niet te nemen, de gevolge van baarmoederhals kanker zijn veel tragischer dan t nemen van die prik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn wat meer tegens dan het prikje zelf.... bovendien blijft het uitstrijkje nodig, ook mét prik. De vaccins die in het inentingsprogramma worden gebruikt beschermen slechts tegen twee (Cervarix) dan wel vier (Gardasil) HPV-stammen. De bescherming wordt niet betrouwbaar geacht. De producenten benadrukken zelf dat regelmatige uitstrijkjes altijd nodig blijven. Onderzoek heeft uitgewezen dat meisjes, die op het moment van vaccinatie al riskante HPV-stammen bij zich dragen, juist méér kans lopen – 44,6% zelfs – op baarmoederhalskanker. Bij het entingsprogramma wordt de eventuele aanwezigheid van HPV-stammen nìet getest. De HPV-vaccins zijn gebaseerd op genetisch gemanipuleerde virusonderdelen, die in het menselijk lichaam verschijnselen kunnen bewerkstelligen als onvruchtbaarheid en kanker met abnormale orgaanontwikkeling. Verder zitten er giftige stoffen in, zoals aluminium. In landen waar eerder met HPV-vaccinaties is begonnen, zijn nare bijeffecten geconstateerd. Volgens een document van de Amerikaanse FDA (vergelijkbaar met ons RIVM) leverde Gardasil sinds de invoering in juni 2006 gemiddeld één dode per maand op. Ook verlammingsverschijnselen behoren tot de 'nare bijeffecten'. In Valencia (Spanje) belandden enkele meisjes enkele uren na hun HPV-vaccinatie op de intensive care. Reden om 76.000 doses Gardasil uit de markt te nemen. Dit zijn ze nog niet allemaal....!
Niet meer of minder dan iedere andere vaccinatie die je al hebt gehad, zoals de BMR-prik. Het blijft een prik, en die kan even zeer doen. Maar zo weinig, dat ik het dáár in ieder geval niet om zou laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de prik doet niet meer pijn dan een andere prik.

wij mogen niet zeggen wat jij wel of niet moet doen of jou advies geven hierin.

aangezien er nogal wat nadelen kleven aan de prik moet je zelf deze keuze maken.
de info uit onderstaande links kunnen je hier hopelijk bij helpen.

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk goed na of je wel of geen vaccinatie wilt. Maar laat je niet weerhouden door een pijn prikje. Kanker behandelen is pijnlijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prikken zijn net zo (weinig) pijnlijk als andere vaccinaties, je voelt het even en dan is het weer weg.
Maar net zoals bij andere vaccinaties: het kan een bak ellende voorkomen.
Ik zou het zeker doen, zelfs al biedt de vaccinatie geen garantie dat je nooit baarmoederhalskanker zult krijgen (denk aan de griepprik: die garandeert niet dat je geen griep zult krijgen, maar zorgt dat je in het geval van besmetting minder ziek wordt - deze HPV-enting zou 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker voorkomen mits je de prikken krijgt voor je seksueel actief wordt).

Bedenk wel dat eigenlijk nog niet goed bekend is of het vaccin misschien ongewenste lange-termijneffecten heeft.
En zoals bij alle vaccinaties _kan_ het zijn dat je er niet zo goed op reageert - besef bij de cijfers in de 2e link dat er niet bij genoemd wordt hoeveel prikken er in totaal gegeven zijn - dat getal van '140 serieuze reacties' zegt niets als je niet weet of er 1000 of 100000 of nog meer meisjes zijn ingeënt. Toch zet ik de link erbij, omdat je dan ook een 'tegengeluid' hebt.

Meer info: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/20006-vaccin-tegen-baarmoederhalskanker-meest-gestelde-vragen.html

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/92935
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het zeker doen en ik heb het ook zelf gedaan. Je voelt alleen de prik het is zoals andere spuitjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf ben ik 14 en ik heb die prik vorig schooljaar gehad.
ik heb er wel voor gekozen omdat het geen kwaad kan en ik zelf niet zoveel om prikken geef. en of het pijn doet kan ik natuurlijk niet voor jou beslissen, zelf vond ik hem niet pijnlijk maar ik weet niet of jij dat ook vindt.

mijn tip is: gewoon doen het kan echt geen kwaad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de prik vorig jaar ook gehad, en ik ben ook bang voor prikken. Gelukkig waren mijn vriendinnen bij mij mee, en die gingen me zodanig afleiden dat ik er nauwelijks iets van voelde. Het beste is gewoon praten met iemand, dan ontspan je en fixeer je je minder op de prik door je gedachten ergens anders naar toe te brengen.
De vader van een vriendin van mij zat in het comité van die prik ofzo en al die roddels over dat het gevaarlijk zou zijn zijn níet waar. En anders zou trouwens de overheid het helemaal niet toestaan, die prik. Het kan dus geen kwaad en is alleen maar goed voor je gezondheid. Ik zeg: doen ;D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 'm ook gehad, hij doet niet meer zin dan een 'gewone' prik hoor ;) Je voelt het eventjes en je arm kan er wat stijf van zijn die dag, maar verder hoe je nergens bang voor te zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn dochter viel net buiten de leeftijdsgrens voor de prikken. we hebben het er samen over gehad en besloten om bij de dokter om info te vragen. na info gehad te hebben hebben we gekozen om het wel te doen. het is alleen wel een kostbaar prikkie want je krijgt er 3 verdeeld over een periode van ongeveer een half jaar. voorkomen is beter dan genezen. ik zou het gewoon wel doen. het is net als een gewone inenting het doet een beetje pijn maar ja.. wel de moeite waart hoor.