Wat zijn, of kunnen de nadelen zijn voor een bloeddonor?

Voor de bloedgever bedoel ik dus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Zelf ben ik inmiddels 14 jaar werkzaam op de Bloedbank (oftewel Sanquin bloedvoorziening). Ik heb in die tijd vele duizenden mensen geprikt voor het afnemen van bloed of bloedproducten, zoals plasma of trombocyten.

Ik kan je garanderen voor de volle 100% dat alle naalden, bloedzakken en andere materialen voor 1 malig gebruik zijn en dat deze nadien in een zg bloedton verdwijnen voor vernietiging. Er bestaat dus geen enkel risico om besmet te worden oid.

Zijn er geen nadelen dan?
Er kunnen een aantal nadelen zijn, zoals duizelig worden of het krijgen van een blauwe plek als er niet goed geprikt is.
Begrijp wel dat dit uitzonderingen zijn. Bovendien: het is vervelend als zoiets je overkomt, maar het is niet het einde van de wereld. Bovendien wordt elke donor zeer goed in de gaten gehouden door de medewerkers en kunnen we vaak voorkomen dat mensen flauwvallen, door adequat te reageren.

Er zijn ook een heleboel voordelen:
- Je bloeddruk wordt elke keer gemeten
- Je Hb (ijzergehalte) wordt elke keer gemeten
- Je bloed wordt elke keer getest op ernstige infectieziekten (dus geen suiker of cholesterol oid)
- Jouw bloed redt letterlijk levens!!!!

Voordat je bloed mag geven vul je een vragenlijst in. Daarna wordt je gekeurd en wordt deze lijst met je doorgenomen en je bloeddruk en ijzergehate worden gemeten.

De vragenlijst is zo samengesteld dat wanneer er enig risico is voor OF de donor OF de ontvanger, dit altijd naar voren komt. In dit geval wordt de donatie uitgesteld of in sommige gevallen word je uitgeschreven als donor.

Voorbeelden van tijdelijke uitstel zijn:
- bezoek aan malariagebied
- antibioticakuur
- niet fit zijn/ je niet lekker voelen
- tatoeage of piercings zetten
- laag hb (bloedarmoede)
- hoge bloeddruk

Voorbeelden van definitieve afkeuring:
- bloedtransfusie na 1980 ontvangen
- hart-en vaatproblemen (muv hoge bloeddruk)
- kwaadaardige tumoren (ook indien volledig genezen)
- seksueel contact van mannen onderling

Hopelijk heb ik je vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden. Wil je meer weten kijk dan eens op www.sanquin.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer goed en duidelijk antwoord daar kan niemand tegen op een + van mij.

Andere antwoorden (4)

Dat je met een vervuilde, besmette spuit wordt geprikt met alle gevolgen vandien....

Toegevoegd na 30 minuten:
..Ik bedoel niet dat je per definitie met een vuile spuit wordt geprikt, maar dat risico bestaat altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat risico loop je in ieder geval in Nederland niet.
Kimath
13 jaar geleden
Hier in Nederland is de controle en dergelijke zo streng, dat dit niet kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ast36850, ik weet niet waar en hoe jij bloed geeft, maar voor de klassieke bloeddonor bij een bloedbank is dit volstrekt onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een absurt en belachelijk en gevaarlijk antwoord! Door mensen die zulke domme antwoorden geven, weerhoudt je anderen misschien bloeddonor te worden en daardoor bloedtekorten.
Het enige mogelijke nadeel wat ik heb kunnen vinden is dat soms (intensief) trainende langeafstandslopers bang zijn dat ze daardoor (eerder) bloedarmoede zullen krijgen.

Maar ook dat valt in Nederland heel erg mee, want het eerste wat geprikt wordt is een druppel bloed uit je vinger om het ijzergehalte te controleren.
Als dat de laag is mag je niet eens bloed geven.
Het gaat dus om hemoglobine (Hb) in de rode bloedcellen. Dat is te laag als het Hb bij mannen onder de
8.7mmol/l en bij vrouwen onder de 7.5mmol/l ligt.
De eerste keer dat ik donor wilde zijn was het bij mij 7.4 en mocht ik dus geen bloed geven.

Er zijn mensen die er niet tegen kunnen om bloed te zien.
Er zijn mensen die maar moeilijk een halve liter bloed kunnen missen.
Er zijn mensen die vinden dat het te veel tijd kost.
Er zijn mensen die vinden dat ze er voor betaald moeten krijgen.
Etc. etc.

Dat vind ik allemaal geen nadelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Ik had vorige keer bij bloed geven veel last gehad (zie ook mijn gestelde vraag hierover). Ook al had ik last, ik wil volgende keer weer bloed gaan geven, omdat ik het belangrijk vind om te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Kimath, ik dacht ook aan jou.
Ik hoop dat het volgende keer beter gaat.
Kimath
13 jaar geleden
Dat hoop ik ook. Zal nog wel even duren voordat ik weer opgeroepen word, maar ik ga het gewoon nog eens proberen.
Je kunt er even duizelig van worden, je kunt even niet parachutespringen , of andere gevaarlijke sporten (voor sommigen zou dat een voordeel kunnen zijn ;))
Maar ik zie er verder geen nadelen in,
Het voordeel, dat ik mezelf zo liefdadig naar de ontvangers voel, ook niet. Daar denk ik eigenlijk nooit aan als ik op dat bed lig, dan denk ik hooguit: zo'n bed in de tuin in de zon !!! heb nu n keer of 70 gegeven,en daar komen nog wel wat keren bij
anneliez
13 jaar geleden
Ik ken mensen die al jaren bloed geven en zoveel littekenweefsel hebben op de plek waar geprikt wordt, dat het steeds moeilijker wordt. Maar ja, dan heb je dus al jaren goed werk verricht.
Mijn vader heeft om deze reden moeten stoppen, maar ondertussen dik 25 jaar bloed gegeven.

Als je een zeldzame bloedgroep hebt, zullen ze graag willen dat je vaker langskomt. Een vriend van me moet elke maand en soms vaker. Maar ook dit heeft dus weer een pluspunt, namelijk dat je helpt een groot tekort op te lossen! En niks is verplicht.

Als bloeddonor kan/mag je niet regelmatig nieuwe tatoeages of piercings laten zetten, omdat er dan een wachttijd is. Heet je dus Ben Saunders, dan kan je beter geen donor worden.