Objecten die dichtbij zijn lijken heel ver weg, herkent iemand dit?

Af en toe, wanneer ik op de bank zit of in bed lig zie ik de objecten heel ver weg. Dus mijn tv die zo'n 2,5 meter van me af staat, zie ik dan heel in de verte als een klein object. Of in bed, de muur lijkt dan zo ver weg te zijn.

Als ik opsta blijft het nog even veraf, en dan langzaam komt het terug in de juiste verhoudingen. Herkent iemand dit, of weet iemand wat dit is/hoe het komt? Het heeft in mijn geval niet perse met vermoeidheid te maken overigens. En ik heb het alleen als het donker is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik erbij moeten zetten.. nee, geen lenzen en geen bril. Ik heb zelfs erg goede ogen. Heb het alleen af en toe 's avonds met soms tussenpozen van een aantal weken of maanden. Het houdt gemiddeld een half uurtje aan. Maar als ik opsta van de bank, gaat het weg. Ik kan het ook in stand houden door te me erop te focussen. Echt vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gv +1

Het beste antwoord

Lang geleden (jaren 80) was er in Rotterdam een leuke tentoonstelling met de naam Phenomena.
Daar werden allerlei verschijnselen op natuurkundige wijze tentoon gesteld en uitleg gegeven.
Dat was echt leuk om te doen. Gezichtsbedrog zoals jij het noemt werd daar ook behandeld. Een bekende cabaretier (Freek de Jonge???) was een van de mensen die hieraan mee hebben gewerkt.
Ook het verschijnsel dat jij noemt werd hier behandeld.

Behalve enge films heb ik niets kunnen vinden.

Toegevoegd op 11-06-2009 21:28:34
Misschien dat iemand anders nog een link naar die tentoonstelling heeft.

Toegevoegd op 11-06-2009 22:50:19
Toevallig toch nog een artikel over perpectief in de kunst gevonden met uitleg.

Toegevoegd op 11-06-2009 23:24:15
Een paar citaten van dit verschijnsel:

Perspectief is de mogelijkheid of de kunst om aan vlakke dingen, objecten, beelden, diepte te geven, zodanig dat ze als een driedimensionaal geheel worden aanschouwt door het oog. Het is dus de manier waarop het oog diepte ervaart dat de term perspectief krijgt. Het visualiseren van een beeld in een ruimte door het detecteren van toonnuances (licht en donker), lineair perspectief en kleurperspectief.

Waarom hebben wij perspectief nodig?
Het menselijk oog is niet in staat diepte waar te nemen vanuit 1 gezichtspunt. Waarom we dan wel perspectief zien komt doordat we twee ogen hebben die niet uit het exact zelfde punt hun zicht waarnemen. Dit noemen de Stereoscopie.
We nemen grijstonen waar waaruit we een beeld interpreteren dat we perspectief noemen.

Atmosferisch perspectief
Perspectief kan niet enkel met afstand gemeten worden, of kan niet enkel een ruimtelijke suggestie creëren door afstand, maar ook door het gebruik van kleur. Het kan richting geven aan een onderwerp. Michelangelo gebruikte deze vorm van diepteweergave reeds in zijn tijd. Hoe verder de afstand van een voorwerp of vlak, hoe vager de contourlijnen werden en hoe donkerder het vlak werd. Deze vorm van perspectief noemen we Atmosferisch perspectief. Een perspectief dat vooral gebruikt wordt in de schilderkunst en nog het meest bij landschapschilderkunst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik heb er nog nooit van gehoord.
Misschien dat een oogarts je verder kan helpen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben vooral benieuwd of iemand dit herkent. Het is alsof je ogen een spelletje met je spelen, moeilijk uit te leggen. Maar ik ga er niet voor naar een oogarts hoor, was gewoon even nieuwsgierig of iemand dit herkent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Word je er niet duizelig van dan of zoiets? lijkt mij een beetje misselijkmakend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet misselijk of duizelig. Alleen puur het feit dat dingen die in werkelijkheid 2,5 meter van je afstaan ineens wel 10 meter verderop lijken te staan. Als ik mezelf er echt bewust van maak voelt het als een soort van trance.
Oooohhhhh wat bizar!!!! Dat heb ik ook!!!! Ik heb nog nooit iemand anders erover gehoord! Altijd als ik dat probeerde uit te leggen kreeg ik vreemde niet begrijpende blikken!! Ik heb het vooral als ik ergens echt op focus en dan ineens lijkt het alsof ik ernaar kijk door de verkeerde kant van een verrekijker. Heb ook geen idee hoe het komt, dacht altijd dat het aan mij lag omdat ik niemand anders erover hoorde. Maar jij hebt bewezen dat ik dus niet de enige ben met dit rare verschijnsel. Ben nu heel benieuwd of iemand weet hoe het komt!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Serieus?? Ik begon even aan mezelf te twijfelen :D Haha, erg leuk om te horen. Ben benieuwd of er nog meer reacties komen. Alvast een +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ maantje , bijzondere waarneming.Nog geen idee wat het is, maar heb wel een vermoeden
Dat zijn vermoeide ogen. Heb ik ook vaak last van. Vermoeide ogen zijn vooral het resultaat van te lang op een punt te moeten kijken dat dichtbij ligt(gefocust, ingespannen kijken). Ook stress of kunstlicht of intensief kijken naar TV of beeldscherm zijn belangrijke oorzaken van vermoeide ogen. Focussen werkt niet meer optimaal.

5 minuten pauze nemen na 45 minuten intensief TV kijken of beeldschermwerk, of 15 minuten te pauzeren na twee uur kijken. Het is ook zeer belangrijk iedere vorm van weerspiegelingen op het scherm te voorkomen.

Toegevoegd op 11-06-2009 20:35:47
Vermoeide ogen voelen niet aan als vermoeid maar kunnen niet goed focussen. Het is hierdoor niet goed mogelijk de afstand te bepalen, waardoor objecten zich verder weg of juist dichterbij lijken bevinden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit soms 's avonds op de bank, gedempt licht, geen tv en ontspannen (niet moe). Dat is het moment waarop ik het meestal heb. Ik kan het niet koppelen aan vermoeidheid, ik ken het gevoel van vermoeide ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij komt het ook niet door vermoeide ogen hoor.
Ik wil je geen enge ziekte aanpraten, maar Google eens op het "Alice in Wonderland syndroom" of in het Engels op
"Alice in Wonderland syndrome".
Schijnt gekoppeld te zijn aan een bepaalde migraine....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik zeker doen, nog nooit van dit syndroom gehoord trouwens. Het gekke is, wanneer ik dit heb is het nooit gekoppeld aan vermoeidheid, migraine of andere klachten. In ieder geval bedankt voor de tip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Onze 5-jarige dochter heeft af en toe last van 'raar zien'. Zijzelf beschrijft het als volgt: iets wat dichtbij is ziet ze als ver weg. Als ik haar vraag wat ze precies ziet zegt ze dat ze mij ver weg ziet en dat ik zo een klein hoofd heb." Dit is exact wat ik ook ervaar, maar dan zonder enkele klacht in de vorm van bijvoorbeeld hoofdpijn. Niet voor- en niet achteraf.
Een beetje herken ik het wel.
Als ik me heel sterk concentreer op iets heel anders, dan lijkt de omgeving naar achteren te wijken.
Tijdens spirituele zaken kan soms de hele omgeving wijken zowel naar achteren als naar boven.
Alles kan dan onwezelijk worden
Misschien heeft dat van jou hier ook mee te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddijst, dank voor je reactie. Ik heb veel andere 'vreemde' ervaringen vanuit spiritueel oogpunt (leuke woordspeling ;)) Maar deze momenten staan daar los van, ik kan het dus nergens aan koppelen. En van concentratie is op dat moment geen sprake, het 'ontstaat' gewoon. Ik heb geen invloed op het ontstaan, wel invloed om het weer af te breken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita, vreemd, je kan het wel afbreken, maar iets anders zorgt dat het ontstaat! Stel dat het door migraine komt, dan zou je het niet kunnen afbreken. Zou het door je ogen komen , ook dan kan je het niet abreken. Blijft over: iemand of iets veroorzaakt het! Je hersenen? En alleen als het donker is? Lijkt ook onwaarschijnlijk. Bijzonder dat maantje het ook heeft. Ook spiritueel aangelegd denk ik? Het lijkt er mee te maken hebben. Probeer er achter te komen, je hoort er nog van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Ed, ik kan het niet oproepen maar wel afbreken. Het is ook iets wat zich bij mij in een redelijk tempo ontwikkeld, maar niet van het ene op het andere moment. Het is lastig uit te leggen, maar ik zie dat je snapt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het trouwens wel zelf oproepen en afbreken. Na een tijdje oefenen gaat dat moeiteloos. Maar soms als ik juist heel ontspannen ben dan veranderd mijn zicht vanzelf naar de `omgekeerde verrekijkerstand`
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Maantje Interessant om te horen. Ik heb dat zelf nooit geprobeerd, maar ga dat zeker binnenkort doen. In je laatste zin herken ik mezelf helemaal, 'de omgekeerde verrekijkerstand'. Goede manier om het te beschrijven trouwens, want dat is precies zoals het is.
Wat jij vertelt is een tamelijk nauwkeurige beschrijving van het Alice In Wonderland-syndroom ; een vorm van migraine zonder hoofdpijn die veel meer voorkomt dan je zou denken.

Het kreeg zijn naam door de Engelse schrijver Lewis Carroll, die er aan leed, en het gebruikte als een omschrijving voor de vreemde waarnemingen die Alice had ; ze zag 'de mensen als lilliputters'.

Het is - net als andere vormen van migraine sans migraine, bijvoorbeeld het zien van aura's (waar ik zelf 'last' van heb - last tussen aanhalingstekens want als je weet dat het niet ernstig is heb je er geen probleem mee) -een soort 'mindfuck'; iets van een kleine kortsluiting in je hersenen die je waarneming verandert. Dat je het (nog) alleen maar 's avonds waarneemt is vermoedelijk toeval, maar vermoeidheid en spanningen kunnen een rol spelen bij migraine, en die kunnen weer gerelateerd zijn aan het tijdstip van de dag, maar vermoeide ogen of algemene vermoeidheid zijn niet per se de oorzaak.

Als je er verder geen hoofdpijn bij hebt is behandeling ook niet echt nodig, weten wat het is is vaak al een hele geruststelling, en daarom zou ik er zeker één keer mee naar de dokter, die het vermoeden kan bevestigen en eventueel andere oorzaken kan uitsluiten.
(De eerste keer dat ik een aura zag, dacht ik dat ik op zijn minst een beroerte had ofzo, ik ben me lam geschrokken. Vooral omdat het begint met een blinde vlek midden in je gezichtsveld. Zie tweede link. Ik was zeer opgelucht te horen dat het 'maar' migraine was. Zonder pijn dan ; mijn man heeft 'klassieke' migraine, en dat is géén pretje).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, dank je voor je reactie en de links. Ik heb niet het gevoel dat ik gerustgesteld moet worden, dus een doktersbezoek hoeft voor mij niet echt. Het zit me ook niet in de weg, het is gewoon een vreemd verschijnsel wat af en toe opduikt en waarvan ik benieuwd was of iemand het herkent. Het zou inderdaad het Alice In Wonderland-syndroom kunnen zijn. De omschrijving sluit in ieder geval aan op mijn ervaring. En inderdaad, (klassieke) migraine is inderdaad geen pretje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog wat interessante linkjes voor je gevonden : http://www.youtube.com/watch?v=2sMb3lAB0ME&feature=channel http://www.youtube.com/watch?v=vIUsdRwebPQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, nog bedankt voor je aanvullende links, Ik weet nu hoe ik het 't beste kan uitleggen aan het voorbeeld van het poppenhuis. Omdat er in mijn geval geen enkele vorm van hoofdpijn of migraine bij komt kijken, blijft het nog even een raadsel of het dit inderdaad is, Alice in Wonderland.
Wist je dat indianenstammen uit de Verenigde Staten deze vorm van zien aanwendden om in een soort trance te geraken?
Ze gebruikten daar dan wel een soort plant bij die een hallucinerende werking heeft.
Normale ogen denken alles in het juiste perspectief te zien, maar ik weet het niet hoor..
wie zegt dat jouw blik op zo'n moment dat je de dingen in ander perspectief ziet, niet een juiste is?
Het lijkt misschien vergezocht, dat weet ik.
En toch vind ik het een interessant idee.
Denk er maar eens aan als je weer zo'n 'vertekend' beeld hebt. Misschien zie je op zo'n moment wel een wereld die net zo echt is als degene die wij doorgaans zien...
Maak je verder geen zorgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante benadering, en ja wie zal het zeggen? Het voelt op een gegeven moment ook zeker alsof ik in trance ben. Heel diep en ver weg, maar me toch nog bewust van alles om me heen (klein weliswaar ;)) Dank je voor je reactie, ik ga hier eens over denken bij de volgende keer.
jaaa... dat heb ik ook wel eens. Maar ik heb er niet zo'n last van want ik heb het niet zo vaak.