Antibiotica doden bacterien of remmen hun groei. Het wordt dus toegepast bij bacteriele infecties. De verschillende antibioticasoorten werken tegen verschillende soorten bacterien.

Anders dan vaak wordt gedacht werkt antibiotica NIET bij een virale infectie (dus infectie door een virus).

Toegevoegd na 2 minuten:
Iets concreter:

Antibiotica zorgt voor de remming van de groei en voortplanting van bacteriën. Of de antibiotica vernietigt de bacteriën. De antibiotica kan op twee verschillende manieren de bacterie vernietigen.

-De celwand van de bacterie kan zich niet ontwikkelen
-Het celmembraan (onder de celwand) word gestopt met de opbouw er van, of de opbouw wordt veranderd. Het DNA van de bacterie is veranderd en de bacterie kan zich niet meer voortplanten

Kijk hier voor meer informatie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/37686-antibiotica-en-de-werking-er-van.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel antibiotica NIET tegen virussen werken (zeg je correct) worden ze regelmatig toch terecht gegeven bij virus infecties.
Een virus infectie kan het afweer systeem (tijdelijk) ernstig verzwakken waardoor naast de virus infectie ook bacterien hun kans grijpen. Bacterien die bij een normaal werkend afweersysteem nooit de kans zouden krijgen. Mbv antibiotica worden dan "complicaties" voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep. Klopt als een bus. Maar sommigen denken dat je door een antibioticakuurtje van je verkoudheid afkomt. En dat klopt dus niet.

Andere antwoorden (1)

Antibiotica zijn een belangrijk middel bij het bestrijden van bacteriën. Echter, antibiotica kunnen niet alle bacteriën bestrijden en er worden steeds meer bacteriën resistent tegen de bestaande middelen.

Let wel, antibiotica werkt alleen bij het bestrijden van een bacterie, niet bij virussen.
Bij griep en verkoudheid werkt het dus niet.