hoe moet ik omgaan met iemand die de pik op mij heeft?

ik loop stage en merk dat mijn interne coach de pik op mij heeft! andere teamleden zeggen dit ook tegen mij! zij is niet degene die mij beoordeeld, maar wel regelmatig bij mij komt kijken en dan 2 a4-tjes vol met kritiek schrijft en mij laat geloven dat ik het niet kan! ik probeer hier boven te staan en altijd vriendelijk te blijven en maar ja en amen te zeggen, maar wat moet ik nu doen en hoe pak
ik dit het beste aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (6)

Je loopt nu stage en stage betekent 'oefenen' op de werkvloer. Vraag een gesprek aan en vertel haar wat jouw bevindingen zijn. Vraag duidelijk hoe dat komt en of jij iets fout doet. Wees duidelijk en hou het bij de feiten. Leg je punt bij haar neer en geef haar een kans dit te beantwoorden. Wees niet vijandig, blijf neutraal maar duidelijk. Emoties zijn in deze onzinnig omdat je dan een 'wellis nietes' spelletje krijgt. Oefen dit nu, dan heb je tijdens je stage ook hiermee ervaring opgedaan ;)

Het is wel handig dat je dit ook met je stagebegeleider op school bespreekt en dat je aangeeft dat je een gesprek met haar wil aangaan. Maak er een kort verslagje. Op die manier kun je er een punt achter zetten.

Problemen op de werkvloer moet je gelijk aanpakken, anders gaat het een eigen leven leiden en wordt het van kwaad tot erger. Nergens voor nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker goed om dingen aan te geven. Maar, houd het bij jezelf, wat ervaar JIJ in het contact met die persoon? Je kunt de ander vragen om er op te reageren (je wilt er per slot uitkomen lijkt me) maar dat hoeft niet. Eigenlijk wil je iets vertellen (je ervaringen). Ik wens je veel succes.
Ps, lees de regels van feedback nog ff door, weet je zeker dat je daar niet de mist mee in gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou wel eens kunnen zijn dat je coach ook psychologisch test? om te zien hoe je zou reageren? (heb ik al vaak horen zeggen..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die mensen ken ik maar al te goed! als jij denkt dat je het kunt is dat zo!laat dat mens in haar sop gaar koken,! en zeg haar maar dat je dit niet pikt! je hoeft niet altijd ja en amen te zeggen. sta er wel boven,waarom ze zoveel kritiek op je heeft ?ze zit zelf niet goed in haar vel en probeert dat op jou af te schuiven. zielig toch.....kop op he je kunt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga in een gesprek met haar de confrontatie aan. En benoem dan wat je signaleert. Je kunt b.v. zeggen: ik merk dat U veel kritiek op mij heeft. Ik ben weliswaar leerling en probeer alles zo goed mogelijk te doen. Soms vind ik de kritiek ook niet terecht, hoe kunnen we dit oplossen? Zij zal dan met een reden moeten komen. Ik wens je heel veel succes. Ik heb zelf met soortgelijke problemen te maken gehad en het is niet fijn. Probeer in ieder geval je zelfvertrouwen niet te verliezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer goede tip, maar ik zou ook zeggen welke kritiek je wél terecht vindt.
niet leuk om op die manier te werken. Blijkbaar heeft zij andere verwachtingen dan jij. Als het hierover gaat gebruik ik meestal de methode "ik zie je niet en je raakt me niet". Negeren dus.
Als dat geen optie is doe ik in eerste instantie de methode "geef de keizer wat hem toekomt". Dus ik ga met de persoon in gesprek over de kritiekpunten en vraag hem/haar suggesties om hieraan te werken. Belangrijk : ik vraag dan ook telkens hoe lang tijd men denkt dat ik nodig heb om aan het betreffende punt te werken. als men zegt "dat haal je toch nooit" zeg ik dat ik mijn uiterste best wil doen en haar/zijn hulp vraag om me hierbij te helpen.
Moet hierbij soms wel mijn ego in bedwang houden, maar het helpt in vele gevallen, de persoon voelt zich gehoord en verandert in een raadgever ipv een criticus.
als het echter nog niet stopt, dan word ik wat harder. Dan haal ik diep adem en vraag naar de reden van dit gedrag. Als iemand me dan naar beneden haalt vraag ik waarom hij/zij dit nodig heeft en wat hij/zij van me verwacht om hem/haar een ander gevoel te geven.
Soms kan je er ook helemaal niks aan doen dat iemand een pik op je heeft. Ik heb bv een vriendin die een gelijkaardige ervaring had omdat ze fysiek geleek op de minnares van de echtgenoot van haar coach. Ze begreep er allemaal niks van tot de vrouw ik kwestie haar in het uitgaansleven ontmoette en op haar begon te schelden dat ze haar man afpakte etc. Nadien werd dit uitgepraat en kreeg ze de ware toedracht.
Wat zeer belangrijk is, is ook visualiseren. Doordreng je met een positieve gedachte bv"iedereen in mijn omgeving is liefdevol". Hang het tegen je muur en lees het zoveel mogelijk. Dan wordt je geest geherprogrammeerd en zal je andere reacties aantrekken.
Bronnen: