Wat zijn veel voorgeschreven types antibiotica in Nederland?

En tegen welke klachten worden deze ingezet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Daar is moeilijk een algemeen antwoord op te geven, gezien de hoeveelheid klachten die een mens kan hebben, de ernst ervan, individuele omstandigheden zoals andere kwalen en medicijnen, leeftijd, conditie etc. Ook de locatie en de soort bacterie speelt een rol. Voor een luchtweginfectie geef je een ander middel (vaak amoxicilline) dan bij een blaasontsteking (nitrofurantoïne maar ook amoxicilline is mogelijk) of een infectie van de huid (flucloxacilline, doxycycline, fucidinezuur). Ik geef maar een paar voorbeelden. Het overzicht op Wikipedia is best aardig maar je kunt over dit onderwerp een lijvig boekwerk schrijven, ware het niet dat de materie aan veranderingen onderhevig is, niet in de laatste plaats door het resistent worden van bacteriën tegen antibiotica.

Veel infecties gaan vanzelf over maar bij sommige bacteriële infecties -tegen virussen werken ze niet- worden antibiotica voorgeschreven. Meestal wordt beginnen met een breedspectrum antibioticum waarmee in de meeste gevallen de infectie geneest. Is dat niet het geval dan moet er soms langer doorgegaan worden met hetzelfde maar soms wordt een ander middel gegeven of wordt er een kweek gemaakt uit het geïnfecteerde weefsel om te bepalen om welke bacterie het gaat en voor welk middel die bacterie gevoelig is.

Verschillende soorten antibiotica

β-lactam antibiotica
Deze soort werkt in op de celwand van bacteriën. De bekendste versie van deze soort is Penicilline.

Aminoglycosiden
Dit zijn snel werkende bactericide antibiotica. Ze remmen de eiwitsynthese, waardoor de bacterie doodgaat.

Tetracyclines
Een groep bacteriostatica met als oorspronkelijke stof tetracycline.

Macroliden
Macroliden werken bacteriostatisch, ze inhiberen de translocatie reactie.

Chlooramfenicol/Thiamfenicol
Deze middelen hebben een remmende werking op de eiwitsynthese in de ribosomen.

(Fluor)chinolonen
Antibiotica met bacteriedodende werking. Ze remmen de synthese van DNA en RNA.

Vancomycine
Werkt in op de celwand van bacteriën.

Rifamycine/Rifampicine
Remt de DNA en RNA synthese.

Nitro-imidazolderivaten
Produceren vrije radicalen die het DNA van bacteriën vernietigd.

Sulfonamiden/Trimethoprim
Bactericide werking die berust op het stilleggen van de foliumzuur productie in bacteriën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een antwoord op je vraag kan je het beste een repertorium raadplegen. (Staan op het internet) Hierin staan alle mogelijke en verkrijgbare medicijnen vermeld alsmede de bijsluiter teksten. Ik wens je veel leesplezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Breed-spectrum antibiotica worden het meest voorgeschreven omdat deze zowel gram-negaties als gram-positieve bacteriën doden. Een voorbeeld hiervan is amoxicilline