Iemand tips om (weer) minder verlegen te worden?

ik heb een probleem:(, want sinds ik op de middelbare zit, ben ik ineens super verlegen. toen ik in groep 8 zat, was ik echt totaal niet verlegen. maar nu ik op de middelbare zit ineens wel. ook heb ik het idee dat mijn vriendinnen me niet meer zien zitten. iemand tips om (weer) minder verlegen te worden??????????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (6)

Tja...het is ook nogal een overgang. Eerst was je de oudste en nu ineens de jongste, en allemaal nieuwe indrukken.. Best logisch hoor!

Je moet weer opnieuw je draai gaan vinden. Waarom denk je dat je vriendinnen je niet meer zien zitten? Vraag het ze! Misschien zijn jullie wel wat uit elkaar aan het groeien. Zoek ook contact met andere klasgenootjes, praat wat over koetjes en kalfjes. Weer aardig en zorg voor een open houding! Zo trek je mensen naar je toe, als je merkt dat andere met je gaan kletsen zal je makkelijker over je verlegenheid heenkomen.

Probeer je over dat gevoel heen te zetten en verplicht jezelf om met anderen te kletsen en te lachen (dat deed je vroeger ook dus je kán het ook!)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig antwoord. Houd niet je vast aan het oude zou ik nog toe willen voegen. En maak dus vooral ook contact met andere mensen die je nog niet kent inderdaad.
De volgende tips kunnen u misschien helpen om zelf wat aan uw verlegenheid te doen.

Houd een dagboek bij. Schrijf daarin op in welke situaties u zich onrustig en gespannen voelt. Ga na of daar een patroon in te ontdekken is. Op die manier vergroot u uw zelfkennis. U komt te weten waar en wanneer u zich verlegen voelt.
Bedenk dat de meeste mensen zich wel eens onzeker of angstig voelen in het contact met anderen. U bent beslist geen uitzondering. Verlegenheid is heel gewoon. Maak er geen drama van.
Bedenk dat andere mensen helemaal niet zo op u letten en dingen van u denken; zij zijn waarschijnlijk met heel andere dingen bezig.
Train uzelf in het omgaan met anderen: zie moeilijke situaties als een kans om te oefenen en bedenk vooraf hoe u ze zou kunnen aanpakken.
Als u bloost, probeer er dan geen aandacht aan te schenken. Als u dit een aantal keren hebt gedaan, wordt u ook minder snel rood in voor u lastige situaties.

Leer te ontspannen, bijvoorbeeld via ademhalingsoefeningen of ontspanningsoefeningen. In situaties dat u zich gespannen voelt kunnen deze vaardigheden u helpen.

Onzekere mensen willen vaak door iedereen aardig gevonden worden maar dat is een zinloos streven. Er zal altijd wel iemand zijn die niet dol op u is, wat u ook probeert. Als u leert uw eigen gang te gaan en op uw eigen inzicht afgaat, zullen anderen u meer gaan respecteren zoals u bent. Daar kunt u uiteindelijk beter uw energie in steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was ook erg verlegen omdat ik dacht dat ik er stom uit zag. toen heb ik zaterdags eens goed in de spiegel bekeken en dacht ik ben helemaal niet stom.
ik heb toen besloten om niet meer verlegen te zijn. ik ging meteen praten met anderen en alles ging gewoon normaal. het is dus gewoon stom om verlegen te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow wat een herkenbare situatie!
Een aantal jaartjes geleden was ik zelf brugklasser, en ik was ook heel verlegen. Ik miste mijn oude basisschool heel erg, ik wilde helemaal niet weg daar. Heel je leven zit je op dezelfde school, en dat wordt opeens alles omgegooid, juist ook als je al in een moeilijke leeftijdsfase zit. Hartstikke logisch dus dat jij je verlegen en onzeker voelt!

Ook werd ik wel eens uitgelachen, omdat ik in die tijd nogal aparte kleding droeg. Opeens krijg je het gevoel dat je jezelf moet 'bewijzen' om erbij te horen. Een paar tips voor jou om je het misschien iets gemakkelijker te maken:
- Blijf vooral jezelf en ga niet opeens veranderen om bij het populaire groepje uit je klas te horen.
- Probeer eens om, ook al is het moeilijk, met wat mensen uit je klas te gaan praten. De wat stillere mensen bijvoorbeeld. Die zijn waarschijnlijk ook heel verlegen en vinden het ook fijn om eens met iemand te praten! Misschien maak je wel wat nieuwe vrienden zo.
- Wat betreft je oude vriendinnen, praat er eens met hen over. Misschien zien ze wel allemaal nieuwe en 'coole' mensen in hun eigen klas, en vinden ze dat belangrijker. Dat is natuurlijk wel rot voor jou, maar probeer toch contact te houden, als het nieuwe eraf is zullen ze het echt waarderen dat jij hun vriendin nog bent! Maar je hoeft natuurtlijk niet alles te pikken en mag ook best laten merken dat je het vervelend vind.

Ik wens je heel veel succes!
En vergeet niet: hyeel veel mensen op de middelbare school voelen zich vanbinnen onzeker, ook al laten ze dat niet altijd merken. Je bent dus zeker niet de enige!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt me heel bekend voor. Toen ik in de 1e kwam, wist ik letterlijk geen woord meer te zeggen.
Probeer te beginnen met de andere verlegen kinderen in je klas. Begin met hun voorzichtig een praatje. Als dat goed gaat, ook wat meer met anderen proberen te praten.
Bespreek dit ook met je mentor. Misschien kan hij je proberen wat meer te betrekken in de klas. Dat hij je wat vaker de beurt geeft in de les zodat anderen je wat meer horen en zien.
Probeer ook niet teveel op je vriendinnen te focussen, maar ook op de rest van de klasgenoten, er zullen vast wel meer leuke meiden in je klas zitten.
Wat mij veel heeft geholpen is een assertiviteitscursus. Heb heb pas afgelopen jaar gehad, maar ik merk ik sindsdien meer zelfvertrouwen heb en sneller een praatje aanga met een ander.
Maar je bent echt niet de enigste hoor. Er zijn wel meer die in de 1e erg verlegen zijn. Je komt dan net van de vertrouwde basisschool af waar je iedereen wel kent en dan kom je op een andere school waar je bijna niemand kent, alles helemaal nieuw is.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er vanaf waar het aan ligt. Als je het moeilijk vindt om een gesprek aan te gaan of iets dergelijks, kun je een training assertiviteit doen. Het kan echter ook aan een gebrek aan zelfvertrouwen liggen. Dan is het verstandiger om aan je eigenwaarde te werken. Doe de test anders eens waar ik hieronder naar heb gelinkt