Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Ja, als je je verbaast, kan het niet zijn dat je die situatie waar je je om verbaasde al verwachtte, want dan is het niet meer verbazingwekkend.
Wat wel vaak gebeurt, is dat je al kan verwachten dat er iets verbazingwekkends gaat gebeuren (je gaat bijvoorbeeld naar een goochel-show waarin hans klok zich op allerlei manieren gaat laten verdwijnen). Je verwacht je dan te gaan verbazen, het gebeurt ook, maar datgene wat er precies gebeurt is niet te verwachten, en daarom toch nog verbazingwekkend.
Kortom, je kunt wel al verwachten dat je je verbaast, maar als je de complete invulling van de verbazing al verwacht, en die komt uit, dan kun je niet meer verbaasd zijn.. Als je echter verwacht dat je verbaasd gaat worden en je weet niet precies hoe, of je hebt het mis, dan kun je alsnog verbaasd zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee,

Dingen die je toch ziet aankomen, kunnen je nog altijd verbazen. Vooral omdat je zaken soms onderschat.

Sommige zaken verbazen me dagelijks: de schoonheid van de zon, maar ook de menselijke domheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja anders zou ik mij niet verbazen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd? Nee, maar verwondering is een schoon ding! Ik hoop dat in vele opzichten nog lang te kunnen ondergaan.
Als het onverwacht is, dan is het meestal nog sterker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd! Anders verbaas ik me niet want dan wist ik het wel.

Als ik naar een zonsopgang kijk verbaas ik me omdat het toch net iets mooier is als ik me kon herinneren of voorstellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, soms plan ik dat weken vantevoren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik weet elke dag weer dat ik me die dag ga verbazen.
Op zich is dat alleen al verbazingwekkend, want je zou onderhand verwachten dat je je nergens meer over zou verbazen.
Verbaasd mijn antwoord je?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar dat artikel wel..
;-)
Ja, pas wanneer je terug gaat denken kun je soms merken dat het niet zo onverwacht was als het leek. Maar dat is achteraf en niet op het moment van verbazing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij mij vertelt hoe laat jij je horloge verloren bent, dan zal ik van te voren verbaasd zijn...

:-)

antwoord: Ja
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is dus, of je voorbereid kunt zijn op het onverwachte? Lijkt me een uitgemaakte zaak: nee.

Dit houdt niet automatisch in dat je er verbaast over hoeft te zijn, maar omdat het onverwacht blijft, zal het je toch verrassen. Al is het maar een milliseconde.

Er is nog zoiets als verwonderen, waarbij je slechts licht ontregelt voelt, maar vaak ook nog in een positieve manier. Verbazen is een sterkere reactie op het gene dat je niet verwachtte (kan ook positief gevoel geven, bij een suprise party bijvoorbeeld).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbazen doe je op basis van vergelijken.
Binnengekomen ervaringen/ informatie worden vergeleken met opgeslagen informatie in je hersenen.
Als deze nieuwe informatie te sterk afwijkt resulteert dat in verbazing.
Je al van te voren verbazen kan dus niet omdat er nog geen vergelijking gemaakt kan worden.
Dus is het altijd onverwacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb sinds 3 weken internet en val van de ene verbazing in de andere over wat er allemaal te zien is en wat er allemaal kan. Wat een uitvinding!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding