Kanker door orale sex?

Ik hoorde gisteren dat men ook kanker kan krijgen door orale sex.Een man had zijn vriendin waar hij al verschillende jaren mee samenwoont oraal bevredigd,en nu "mondkanker" heeft.Deze 2 personen zijn monogaam.Zoals ik gehoord hebt kan alleen een man dit soort kanker te krijgen.Klopt dit,en zo ja,waarom alleen mannen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie de antwoorden op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mogelijk-kanker-spermacellen.123712 Het zal je dan snel duidelijk worden dat het een broodje aap is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Documentaire BCC staat nu bij mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/super-lekker-geil-mn-vriendin.103110

Het beste antwoord

Dat is de conclusie van een recent Brits onderzoek van de Johns Hopkins University.

Orale seks kan besmetting met HPV veroorzaken. Dat kan bij zowel mannen als bij vrouwen. Onderzoek naar HPV en besmetting via orale seks is geen broodje aap.

Je krijgt geen kanker van orale seks maar een besmetting met een virus kan op deze manier worden overgedragen (ander voorbeeld is Herpes). Het HPV kan keelkanker veroorzaken.

HPV is in het nieuws (geweest) omdat er vaccinatieprogramma’s zijn om vrouwen in te enten om te voorkomen dat ze besmet kunnen worden met HPV. In dit geval veroorzaakt HPV baarmoederhalskanker.

Toegevoegd na 4 minuten:
Verder kunnen dit soort virussen zowel mannen als vrouwen besmetten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tot slot wil ik nog wel benadrukken dat zeer veel mensen besmet worden met het HPV virus, maar dat bij weinigen dit ook echt kwaad kan. Veel mensen hebben er geen last van en merken er ook niets van. Meer info over HPV:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Humaan_papillomavirus

Toegevoegd na 7 minuten:
Meer video over dit ondewerp (zie laatste zoeklink google)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, jij bent echt altijd goed zeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan. Hoewel het ook wel mijn vak is, vind ik het leuk en leerzaam (ook voor mijzelf) om zoiets uit te zoeken en kennis te delen.

Andere antwoorden (2)

Onzin mondkanker komt zowel bij mannen als bij vrouwen voor en heeft niet smet orale sex te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de ene kant is het een broodje aap en aan de andere kant weer niet. Orale sex is geen noodzakelijke en ook geen voldoende voorwaarde voor 'mondkanker'. Iedereen is besmet , maar jouw immuunsysteem is voldoende uitgerust om die besmetting te onderdrukken. Als jouw immuunsysteem is verzwakt, dat breek de besmetting door. Bij mij brak die besmetting in alle hevigheid door tijdens mij chemokuur. Men met HIV krijgen het ook vaak. Stel - uiterst theoretisch - dat je nooit besmet bent geweest, dan zou je door orale sex besmet kunnen worden, maar ook door zoenen of van iemands vork eten. Ik zeg 'uiterst theoretisch', omdat nagenoeg iedereen die niet in een bubble leeft besmet is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Men met HIV krijgen...
moet zijn
Mensen met HIV krijgen...