Is dit onverantwoordelijk? ( zie uitleg )

Gister stelde ik al een vraag wat ik moest doen met een vriendin die bij mij was en door haar rug gegaan was.Ze zei zelf ook wel dat ik haar moeder of de dokter niet moest bellen. Nu voel ik me hier toch heel erg schuldig over dat ik op dat moment niet precies wist wat ik moest doen. Ik ben 18 jaar en woon op me zelf normaal zou er een ouder zijn geweest met veel meer levens ervaring die wel weet wat op zo'n moment te doen. Is het onverantwoordelijk van mij dat hier leeftijds genoten komen en waar vanalles mee kan gebeuren en ik niet genoeg weet wat ik moet doen op zo'n moment?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Maak je geen zorgen.
Bijna niemand weet ALTIJD in ALLE situaties wat hij/zij precies moet doen.

In verhouding heeft in Nederland bijna niemand een EHBO diploma en/of een reanimatie-diploma.
Dat heeft dus niets met leeftijd te maken.

Het is al heel wat dat je die vraag hier stelde.
Daar heb je wat van geleerd en dat vergeet je niet meer.

Je vriendin heeft ook haar eigen verantwoordelijkheid, daarin kan en mag je niet altijd ingrijpen.

Nee, er kan altijd en overal wel wat gebeuren. En gelukkig heb je in Nederland altijd 112 om te bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

hé, ik ben net zo oud als jij, en ik had in zo'n situatie ook niet geweten wat ik moest doen. Je kan nooit overal op voorbereid zijn, en je blijft leren. mijn vader komt zelfs nog situaties tegen waarbij hij niet weet wat hij moet doen, terwijl hij al zo veel meer levenservaring als ik heb. Don't worry!:) Jij wou haar moeder/dokter bellen, wat in die situatie een goede keus was, maar dat wilde zij niet. daar moet je je dus niet schuldig over voelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zeker niet jou verantwoording..
leeftijdgenoten zijn dus ook 18 jaar, die als er watmen hen gebeurt zoals is gebeurt, deze zelf de verantwoording dragen, of ze wel of niet na de dokter gaan, anders word het als zo'n persoon buiten westen ligt,en vreselijk bloed, dan neem jij de verantwoording op je..
maar dat is echt afhankelijk van de hele situatie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey, je bent juist goed bezig! Je zoekt naar een oplossing, je vraagt advies. Hier leer je mee!

Op deze site staan heel veel vragen over situaties of vragen om goeie raad. Als je veel leest hier leer je ook echt van die vragen.

Je bent nog jong. Voor alle problemen is een eerste keer. Op dat moment beslis je op de manier die jou op dat zelfde ogenblik met de kennis van dat moment als beste voorkomt. Meer kun je niet. Een tweede keer wéét je hoe je moet handelen. Dat heet ervaring. Komt goed joh, maak je geen zorgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het toont van verantwoordelijkheid en besef voor verantwoordelijkheid door je dit af te vragen. Ik heb even gekeken naar de situatie van je vriendin. Je kunt alleen als advies geven naar een dokter te gaan, immers zijzelf kan alleen aangeven hoe erg het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 18 bent moet je nog veel leren in het leven. Voor alles is een eerste keer. Je bent onzeker of je het wel goed hebt aangepakt gisteren met je vriendin. Ze gaf zelf aan dat ze geen hulp nodig had. Ze is ook 18 en nam daarmee zelf de verantwoordelijkheid op zich. Dus je hebt het goed gedaan. Was je vriendin niet meer aanspreekbaar geweest dan had je gerust met de huisartsenpost kunnen bellen of, als het echt ernstig leek, 112 kunnen bellen. Ook bij 112 zullen ze eerst doorvragen voordat er een ambulance op pad gestuurd wordt.

Het kan heel vervelend zijn als je niet weet wat je moet doen als je iemand tegenkomt die gewond is of, blijkbaar, medische zorg nodig heeft. Je zou kunnen overwegen een EHBO-cursus te gaan volgen. Dat kun je dat wat gemakkelijker beoordelen.

Bovendien: ook als je twijfelt of iets ernstig is kun je altijd even contact opnemen met de huisartsenpost of je eigen huisarts om de situatie voor te leggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Probeer er niet te krampachtig mee om te gaan. Er kan overal wel wat gebeuren. En jij ben niet overal verantwoordelijk voor! (-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig zijn mensen sociale wezens en kunnen we altijd een beroep doen op onze medemensen. We hoeven niet alles te weten. Meestal is het laten zien dat we hulp nodig hebben al voldoende om hulp te krijgen.
Ik leef zelf ook zo hoor. Daar hebben we ons netwerk voor, zeggen we dan tegenwoordig. De buurvrouw weet misschien wel wat meer, of zo.