Juist niet. Je wordt eigenwijs genoemd door mensen die hun eigen ongelijk niet kunnen toegeven.
14 jaar geleden
als je echt helemaal niemand gelijk kan geven, zou het best eens kunnen dat je eigenwijs bent ;p
Rieneke1
14 jaar geleden
Nee...
eigenwijs heeft twee kanten... De ene hoeft geen bewijs van een ander, want die weet alles al, dat is eigenwijs...
De ander die weet, en dat weten komt van ZichZelf... dat is ook eigenwijs, maar dan totaal anders dan het eerst genoemde...

Een ander geen gelijk kunnen geven is te vast gehecht aan eigen overtuigingen... Kan een Ajax-supporter gewoon eens een keer naar wedstrijd gaan kijken van Nac en Feienoord? Nee dat kan hij niet, gewoon omdat hij een Ajaxied is... Van een Ajaxied krijg je nooit gelijk als het om een andere club gaat dan Ajax... Hij is te zeer gehecht aan zijn eigen overtuigingen...

Moet jij ook lachen als in het nieuws de Paus vraagt om begrip en verzoening van andere geloven? Dat is precies hetzelfde principe als die Ajaxied...

Iemand anders gelijk geven is een heel hoog goed... Als je kunt zien dat de overtuiging die persoon regeert, kun je dan die persoon geen gelijk geven, ook als hij geen gelijk heeft? Ik kan dat niet...

Ik geef iedereen gelijk, maar op GV is dat dan weer anders... Daar mag ik binnen de richtlijnen wel zeggen wat ik denk... En daar ben ik dankbaar voor...

Want dit wordt toch een monument van gedachtenwisseling en tijdgeest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet, het betekent hooguit dat je niet klakkeloos alles aanneemt wat een ander je vertelt en daar eerst je eigen visie overheen gooit. In de loop van een discussie kun je daardoor best van standpunt veranderen, een klein beetje of zelfs radicaal, of in ieder geval leren het standpunt dat absoluut het jouwe niet is of was te leren waarderen op basis van gegeven argumenten. Maar voor je op dat punt bent aangeland, moet je je wel even een poosje eigenwijs opstellen.
Wat dat aangaat is eigenwijs zijn niet eens per definitie een slechte eigenschap. Halsstarrigheid of bij voorbaat weigeren een discussie aan te gaan is dat denk ik vaker wel.

Maar niemand gelijk kunnen geven ; in wat voor wereld leef je dan ? Je weet pas veel als je weet dat je niet alles kunt weten. Je kunt wel op heel veel dingen een visie hebben, maar een wijs mens is bereid die niet voor vaststaand aan te nemen en ruimte te laten voor andere visies. Al hoef je die niet noodzakelijkerwijs over te nemen, maar neem ze in elk geval in overweging.

Altijd gelijk willen hebben, coute que coute, lijkt me niet alleen onleefbaar voor jezelf, maar het woord 'wijs' lijkt me daar al helemaal niet op van toepassing. Zelfs niet eigen-wijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zelfs eigenwijze mensen kunnen op een gegeven moment toegeven dat een ander gelijk heeft. Wellicht duurt het alleen wat langer en geven ze het niet graag onmiddellijk toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben stronteigenwijs en geef soms best mijn ongelijk toe; niet te vlug natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze komen heel dicht bij mekaar maar niet exact hetzelfde.
Als je eigenwijs bent kan het toch nog gebeuren dat je een ander gelijk geeft als die maar goede argumenten heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van niet. Ik denk dat eigenwijs betekent dat je het op je eigen manier wil doen, maar niet dat het eigenlijk niet goed is. Als je iemand geen gelijk kunt geven ben je gewoon koppig.