Wenkbrauwen zijn heel opvallend in iemands gezicht en zijn heel belangrijk voor (non-verbale) communicatie. De stand van iemands wenkbrauwen bepaald voor een groot deel de gezichtsuitdrukking. Ga maar eens na: wanneer je verbaasd kijkt, gaan je wenkbrauwen omhoog. Dit is heel anders dan wanneer je boos kijkt. Maar hebben wenkbrauwen verder nog nut?

Een andere belangrijke functie van wenkbrauwen is om ervoor te zorgen dat vocht van bijvoorbeeld regen en zweten niet in onze ogen komt. Door de vorm van de wenkbrauwen wordt het vocht als het ware omgeleid naar de zijkanten van ons gezicht langs je ogen. Hierdoor blijft je zicht scherp en raken je ogen niet geïrriteerd van bijvoorbeeld het zout in je zweet.
Behalve functioneel zijn wenkbrauwen de laatste jaren ook steeds belangrijker geworden voor ons uiterlijk. Veel vrouwen epileren hun wenkbrauwen om er meer verzorgd uit te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze beschermen je ogen tegen zweet en vuil dat meekomt met het zweet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zorgen ervoor dat als je zweet het niet in je ogen komt maar door die haren langs je ogen gaat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve dat ze je beschermen tegen zweet en regenwater dat van je voorhoofd in je ogen dreigt te druipen, zijn wenkbrauwen gemaakt om mee te fronsen. Dat doe je, als je zonder woorden wilt aangeven, dat iets je niet zint!