Hoe lang duurt het voor je weer volop kunt sporten na het geven van bloed?

Ik heb weer een oproepkaart voor het spenderen van een half litertje bloed voor aanstaande donderdag.
Momenteel ben ik vol in training voor de Europese Kampioenschappen Triathlon (recreantenklasse). Ik weet dat ik op de dag zelf me niet meer vol mag inspannen, maar kan ik een dag later weer dik anderhalf uur fietsen (met o.a. een beklimming van 10%?)

------------------------------------------------

Zekerheidshalve heb ik vanmorgen contact opgenomen met Sanquin bloedbank.
Voor mensen die gewoon normaal leven en niet al teveel sporten duurt het ongeveer 1 tot anderhalve week voor alles weer normaal is.
Als je zo'n 6 dagen per week zo'n anderhalf uur per dag sport, dan kan het tot een maand duren voor het uithoudingsvermogen en de algehele conditie weer op peil is.
Mijn werd dan ook aangeraden deze keer af te zien van donatie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.2K

Het beste antwoord

Er wordt 430 - 480 ml bloed afgenomen en t.o.v. het totaal niet zo weinig dat je er helemaal geen last van hebt. Een volwassen mens heeft ongeveer 5,6 liter bloed. Het vocht wordt heel snel / direct aangevuld vanuit de weefsels. Anders zou de bloeddruk wel heel snel gevaarlijk laag worden. Volgens mij wordt dat ook gemeten tijdens het geven.

In het bloed zitten ook veel rode bloedcellen (voor het zuurstoftransport) een bloedplaatjes (voor de stolling) en daar mis je er na de transfusie behoorlijk wat van.

Die bloedcellen moeten eerst aangemaakt worden en daarom moet je na de transfusie de eerste dag wat rustig aan doen. Als je de volgende dag een beklimming doet van 10% denk ik dat je er echt last van krijgt en eerder uitgeput bent. Normaal gesproken duurt het enkele weken voor de rode bloedcellen weer op peil zijn, mits je gezond eet en voldoende ijzer binnen krijgt.

Je kunt ook alleen plasma afgeven bij de bloedbank. Dan wordt het bloed zodanig afgenomen dat de bloedcelen in je bloed blijven. In dat geval heb je er veel minder last van als je gaat sporten.

Een goed artikel over bloed en sporten staat in de bron.

Toegevoegd op 07-06-2009 23:19:50
NB. Ik zou de training fietsen van 1,5 uur met 10% wellicht iets aanpassen ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede link. En ook met die aantal weken zit je er heel dicht bij (tot mijn verbazing)

Andere antwoorden (3)

De medische begeleiding bij het geven van bloed is uitstekend. Dus ik zou zeggen: vraag het hen.

En verder: het spenderen van bloed is een "aanslag" op je lichaam, in die zien dat je lichaam plotseling een tekort oploopt. Bloedcellen moeten worden aangevuld, en dat kost ijzer, andere mineralen, vitaminen, energie. Dat belast je lichaam een paar dagen lang.

Sport is ook een belasting. De totale belasting moet niet te hoog worden, da's hetzelfde als voertrainen.

Ik zou zeggen: luister naar je lichaam, en vooral naar je "energieniveau" (vage zweefterm, maar je snapt wel wat ik bedoel) en je hersteltijd. Sport licht, overdrijf niet.

Toegevoegd op 07-06-2009 22:58:27
voertrainen --> overtrainen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luister naar je lichaam en doe het een paar dagen rustig aan. Sla die 10% beklimming een paar dagen over en train gewoon rustig en relex als een working-out...

Een vriendin van mij geeft ook altijd bloed en heeft er doorgaans nooit echt last van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef ook twee keer per jaar bloed, maar meestal was dat bij ons in het dorp in april en oktober, dan is het geen probleem, zit ik niet midden in trainingsschema's, maar vanaf mei gaan we er weer vol tegenaan..
De dag zelf is niet verstandig, want je moet minimaal het vochtniveau weer op peul brengen, maar de dag erna moet op basis van jou conditie wel weer kunnen, maar overdrijf het niet, en stop als je het gevoel hebt dat het nog niet helemaal gaat.

Ik zou mijn vraag overigens zeker stellen op de bloedbank, want daar kunnen ze je een 100 % betrouwbaar antwoord geven. En misschien kun je je vraag ook kwijt op de website ?

Normaal gesproken is het advies de rest van de dag rustig aan en daarna weer normaal, maar op dit niveau sporten is misschien niet wat in de categorie ' normaal' valt. Hoewel het voor jou lichaam normaal kan zijn en dan wel weer mogelijk.

Toegevoegd op 08-06-2009 07:47:36
..op PEIL brengen, sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het bloedbank inderdaad gevraagd.
Antwoord zal ik in de bewerking van mijn vraag stoppen.