Mijn broer getrouwd is met een buitenlandse vrouw. Zijn vrouw kreeg 2 keer zijn achternaam, i.p,v. de naam van hem en haar naam. Is dit herstelbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Indien de fout gemaakt is tijdens inschrijven bij een gemeente dan kan dit hersteld worden.
Ik neem aan dat ze getrouwd zijn en er documenten zijn waarop de naam goed staat?
Niet eenvoudig, dat kan ik je wel vertellen. Maar indien de fout aantoonbaar bij het ambtelijk apparaat ligt niet onmogelijk. Je moet wat medewerking hebben van ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig kun je verschillende combinaties van achternamen kiezen als je trouwt.
Dus als zij nog niet zo lang getrouwd zijn, zou dit het geval kunnen zijn, dat zij per ongeluk iets verkeerd hebben doorgegeven.

Nu al een vrouw altijd officieel haar "meisjesnaam" houden, dus dat hoeft ook geen proleem te zijn.

Maar dit probleem kun je gaan bespreken bij de gemeente waar het huwelijk gesloten is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn ze getrouwd in Nederland of elders?

In Nederland houdt de vrouw altijd officieel haar eigen achternaam. Ze krijgt alleen het recht de naam van haar echtgenoot te gebruiken via een verklaring naamgebruik. (Andersom kan ook trouwens.) Dat bepaalt hoe de overheid je aanschrijft. Als daar iets mee is misgegaan, zou dat eenvoudig bij de gemeente op te lossen moeten zijn met een nieuwe verklaring naamgebruik.