Hoe komt het dat medische behandelingen in Belgie stukken goedkoper is dan hier in Nederland?

Nederlanders dicht bij de Belgie gaan massaal de grens over voor hun medische zorg. Het is goedkoper en de ervaring is dat de zorg vriendelijk en respectvol is. Meer tijd, meer persoonlijke aandacht en vooral veel efficienter; kortere wachtlijsten. De Nederlandse verzekering vind deze goedkopere zorg over de grens prima, zij sparen immers geld uit. Het is daar ook niet zo dat je €40 kwijt bent voor een telefonisch consult, of dat als de arts een brief over jouw medische gegevens leest er een rekening voor stuurt. Tegenwoordig is het zo dat in Nederland de kosten voor de patient minder transparant zijn, je hoeft het immers niet meer voor te schieten, de verzekering krijgt gelijk de rekening, wie weet watvoor astronomale bedragen...waardoor de premie weer jaarlijks omhoog kan gaan en wij weer moeten dokken. Zijn mensen in de medische tak hier oplichters? Zo ja, wat kan je er aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat de mensen in de medische tak hier oplichters zijn. Wel wordt er naar mijn mening in België efficiënter met geld omgegaan qua zorgverzekering (inkomensafhankelijk stelsel; eigen bijdrage direct af te dragen bij bijvoorbeeld de huisarts en tandarts) en verblijf in een ziekenhuis (handdoeken, shampoo e.d. zelf meenemen van huis; langer verblijf na keizersnede daarom sneller genezen en minder kosten als nazorg; afspraken, scans e.d. zo snel mogelijk achter elkaar gepland waardoor minder ligdagen nodig zijn; enz. enz.).

Wat het respect betreft: in België is er door de strenge regels op scholen meer respect onder de jeugd (een nederlandse klas op schoolreis rent gillend door een museum, een belgische klas loopt 2 aan 2 rustig achter de juf aan).

Iemand die meer aandacht aan een patiënt kan geven, komt waarschijnlijk ook vriendelijker over dan iemand die stress heeft door de werkdruk en de frustratie daarover.

Wat er aan gedaan kan worden? Weer terug naar een inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekering, dan de goede dingen in de zorg van onze buurlanden gaan interpreteren in de nederlandse zorg.... Niet eenvoudig, vooral omdat nederlanders sommige dingen ook niet willen (specialisten willen niet minder geld; patiënten willen niet zelf hun handdoeken, shampoo e.d. meenemen naar het ziekenhuis)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van " alle" antwoorden het beste antwoord! (;