hoe raak je verslaafd aan roken?

ik moet een verslag maken over wat roken verslavend maakt duss...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Dat komt door de nicotine die in een sigaret zit. Je lichaam raakt hieraan gewend. En als je dan niet rookt (waardoor je geen nicotine meer krijgt) krijg je afkick verschijnselen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vindt je heel veel info over roken dat je kunt gebruiken voor je verslag: http://www.stivoro.nl/Voor_jongeren/Werkstukinfo/index.aspx

Toegevoegd na 1 minuut:
Roken is heel verslavend. Dat komt door de nicotine in tabak. Als je rookt, adem je de nicotine in. Dan gaat de nicotine naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine in 10 seconden bij je hersenen. In je hersenen zorgt de nicotine voor een speciaal effect.

Nicotine lijkt heel veel op een stof die je lichaam zelf ook maakt. Dat stofje zorgt ervoor dat je je lekker voelt. Als je begint met roken, wint de nicotine het van die stof in je lichaam. Nicotine neemt het werk over van dat stofje. Je hebt dan de nicotine nodig om je lekker te voelen. Een roker is dan verslaafd. Hij of zij kan niet meer zonder een sigaret.

Na het roken van een sigaret, is de nicotine snel weer weg. Dan krijg je weer zin in een nieuwe sigaret. Bij sommige mensen gaat dat heel snel. Ze roken bijna de hele dag door. Andere mensen roken minder sigaretten. Bij hen duurt het langer voordat ze weer zin hebben in een sigaret.

Soms heeft het te maken met de dingen die je doet. Bijvoorbeeld als je met vrienden op een terrasje zit. Misschien heb je dan meer zin in roken dan wanneer je alleen bent. Je denkt dat roken bij een drankje op het terras hoort. Dat hoort allemaal bij het verslaafd zijn aan roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
psychische verslaving is de vaste gewoonte zoals als je net wakker bent, op de trein wacht, het pauze is, na eten etc.

de lichamelijke verslaving krijg je van de nicotine die erin zit.
hoewel dit het makkelijkste is om mee te stoppen.

de grootste probleem om te stoppen met roken is het afleren van gewoontes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals bij elke verslaving heb je te maken met een lichamelijk aspect, en een geestelijk.

Over het lichamelijke vind je vast genoeg informatie, maar bij het geestelijke aspect moet je bijv. denken aan : jezelf een houding geven als je je onzeker voelt, de combinatie : telefoneren/sigaretje, de 'afleidingsgebaren' zoals as aftikken en rondjes draaien met het kopje van de sigaret als je oogcontact wilt vermijden, het 'beloningsaspect' als je een rotklusje klaar hebt, en even gaat zitten met een bakkie én, en dan natuurlijk als onderstreping van een moment van intense tevredenheid : na een lekkere maaltijd of een heerlijke vrijpartij.

Volgens mijn huisarts ben je in 3 (!!) dagen afgekickt van de lichamelijke verslaving, en is alle nicotine uit je lijf, dat zich dan langzaam kan gaan herstellen van de schadelijke gevolgen.
Maar de geestelijke ontwenning zal véél langer duren.

(Die overwint het bij mij elke keer weer.....stress, boosheid, opstandigheid, zwaar geïrriteerd worden door een frustrerende belevenis - en ik ga weer voor gaas!!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je eerste sigaret te roken...

Het roken van een sigaret is een gewoonte, om niet te spreken over het feit als je een dag zonder zit, je zou bij wijze van spreken je trouwring verpanden voor een pakje sigaretten (beetje gek voorbeeld, maar zo is het wel).

Dat is verslaafd zijn, er alles aan doen om aan je nicotine te komen.