waarom hoor je zo vaak dat slaappillen niet gezond zijn?

Ik neem al een hele tijd slaappillen, niet veel maar toch zeker al het nodig is (max. een halfje dan). Nu hoor ik altijd maar weer dat ik ermee moet stoppen, dat het gevaarlijk is en ongezond. Ik begrijp dat niet goed : ik doe het al jaren, en hoeveelheid stijgt niet (ik ben dus niet verslaafd aan het geraken of zo..) en de hele nacht wakker liggen lijkt me ook niet best...
Maar wat is er dan zogezegd "ongezond" aan slaappillen?

Toegevoegd na 13 minuten:
wat is er zo erg om er "verslaafd" aan te geraken? Ondermijnen ze je lichaam dan (zoals bij alcohol, drugs of tabac)? of gebeurt er iets anders dat niet goed voor je is ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ach, in tegenstelling tot wat anderen zeggen, zie ik het gevaar ook niet zo.
Ik kan dat wel relativeren.

Zelf gebruik ik geen chemische spullen om te kunnen slapen, maar wel ben ik "verslaafd" aan mijn oordopjes.
Die gebruik ik al 30 jaar en ik kan niet zonder.
Zelfs al slaap ik op vakantie in een compleet stille omgeving, dan nog meen ik die dingen nodig te hebben.
"Paniek" als ik ze vergeten mocht hebben.

Als jij, op jouw leeftijd, meent een half slaappilletje nodig te hebben, dan neem je dat toch fijn.
Ik noem expres jouw leeftijd, omdat ik het niet raadzaam vind om op jonge leeftijd aan de chemische troep te beginnen. Maar dat geldt inderdaad ook voor alcohol en nicotine en wiet en andere drugs.

Ik raad je wel aan om eens goed op internet te zoeken naar de soort slaappil, het merk, de samenstelling, die jij gebruikt.
Of praat er me je arts en/of met je apotheker over.
Dan weet je wat je slikt en wat de eventuele risico's en bijwerkingen kunnen zijn, ook op de lange termijn.

Dan kun je gewoon zelf een onderbouwde beslissing nemen wat en of en hoe je wat slikt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens:
Een nacht niet goed slapen, of zelfs een paar nachten, is helemaal niet zo slecht hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat je er verslaafd aan kan raken.
Je geeft aan dat je niet verslaafd bent, maar je gebruikt het al jaren.
Kan je ook helemaal zonder? want als je niet zonder kan dan ben je toch verslaafd ook al gebruik je een halve.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn verslavend, voor je het weet kun je niet meer zonder. Dan raak je in paniek als ze op zijn, als het kan niet meer nemen en zonder die pillen gaan slapen. In mijn vriendinnen kring heb ik al 2 vriendinnen die niet zonder kunnen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Na je toevoeging; Compleet in paniek raken als ze bijna of helemaal op zijn, meegemaakt met mijn vriendinnen. Het is net zoiets als je laatste sigaret opsteken en geen nieuwe kunnen kopen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het paniek gevoel van niet meer zonder kunnen en dat zeker weten, dit na je toevoeging.
Een roker heeft dat als de laatste sigaret in zicht is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Die 2de toevoeging hoefde niet, maar het werkte eerst niet en nu staat het er dubbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt er versaafd aan raken maw je kunt dan zonder niet meer slapen.En je lichaam went aan de werking dus bestaat het gevaar dat je steeds een hogere dosis nodig hebt om in slaap te komen,Ook kunnen z een werking hebben op je reaktie vermogen dan dwz dat je de dag of twee erna nog suf bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je het natuurlijke slaapproces verstoort (dromen en dergelijke kunnen onderdrukt worden, hoeft niet maar kan wel, en dat is niet goed voor het 'opruimen' van je hoofd).
Daarnaast kunnen sommige pillen langer werken dan alleen je slaapperiode, waardoor je overdag duffer kunt zijn.
En bij veel soorten slaapmiddelen is het zo dat ze na een bepaalde periode (onafgebroken) gebruik niet meer werken.
Los van dat het toch een chemisch middel is om een probleem op te lossen dat misschien op andere manieren ook op te lossen is (ontspanningsoefeningen of iets dergelijks).
Je zou kunnen overwegen om eens naar een slaapkliniek te gaan om te kijken of je je slaapprobleem op een andere manier kunt oplossen.

Maar: het hangt er ook vanaf wat voor slaapmiddel je neemt, en hoe vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is het zo dat je begint met een halfje. Na verloop van tijd heb je een hele nodig. Dan een hogere dosering.
Omdat je op een gegeven moment niet meer zonder dat pilletje kunt slapen. Stress, problemen etc. Om je toch een paar uur lekker te laten slapen. Dan wachten je hersenen als het ware op het signaal van het pilletje. Tot die tijd blijven ze wakker. Dat heet verslaving. Als je al innneemt bij het tandenpoetsen.

Slaapmiddelen zijn eigenlijk bedoeld voor tijdelijk. Om even een periode van slecht slapen te overbruggen.

Grappig dat je zelf al langere tijd een halfje slikt en niet hoeft te verhogen.
En als je niks slikt?
Vaak is het een (psychische) gewoonte: zonder pil kan ik niet slapen, denken mensen dan. Jij zou zonder kunnen, dat weet ik zeker. Als je het echt nodig zou hebben zou je al moeten verhogen inmiddels.
Je zou kunnen afwennen door in plaats van een slaappilletje, een Valdispert extra sterk en later Valdispert gewoon te nemen. Toch een pilletje, toch ontspannend maar het gaan slapen weer richting vanzelf en normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zullen zeggen dat je er naar een bepaalde tijd mee moet stoppen omdat je anders verslaafd aan de slaaptabletten kan raken. Het verslaafd raken aan de pillen zal uiteindelijk schade brengen aan de organen en je hebt steeds meer nodig om lekker te slapen dus super gezond is het niet.

Zelf heb ik 4 maanden slaappillen geslikt en op het moment dat men mij vertelde dat ik er wel aan verslaafd zou zijn inmiddels ben ik zo geschrokken dat ik er acuut mee ben gestopt, en wat denk je?! Ik sliep de eerste 3 nachten niet zo lekker omdat ik aan het denken was dat ik geen pil had gehad, na die 3 dagen sliep ik als een tierelier!

Bij jou kan het ook zo zijn, het idee dat je een slaappil heb genomen slaap je lekker, maar als jij al jaren op dezelfde hoeveelheid zit, dan zit het bij jou misschien ook meer in het hoofd als dat die slaappil nog werking heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze ongezond zijn, en buitengewoon verslavend. Sterker nog, van de ontwenningsverschijnselen van barbituraten kun je overlijden !! Reden te meer dus om er zo weinig mogelijk aan te zitten.

Slaapmiddelen zijn bedoeld om voor korte tijd te nemen als er goede redenen zijn om slecht te slapen terwijl je dat juist zo nodig hebt. Na een sterfgeval ofzo, of een heel stressvolle periode. En daarna : afbouwen en weg ermee.

De groep slaapmiddelengebruikers is verreweg de grootste en vooral ook de duurste groep drugsverslaafden in Nederland. Bovendien blijkt bij de grootste groep verslaafden een placebo net zo goed te werken als een echt slaapmiddel - reden dat bij heel veel met name oudere mensen stap voor stap de slaappillen worden vervangen door placebo's.

Natuurlijk kan het best zijn dat het bij jou (jarenlang) goed gaat. Er zijn ook mensen die tientallen jaren lang recreatief cocaïne of speed kunnen gebruiken zonder dat het ooit echt een problematische verslaving wordt. Dat maakt het middel echter nog niet gezond.

Op het moment dat je er echt aan verslaafd bent geraakt, werken ze trouwens niet meer voldoende en heb je steeds meer nodig. Zodra je merkt dat je aan een halfje niet meer genoeg hebt en een hele neigt te nemen, wordt het tijd contact op te nemen met de huisarts. Maar als je al langer dan vier weken slaappillen gebruikt, is dat sowieso geen slecht idee. De gezondheidszorg in Nederland is al duur genoeg, en een leger nutteloos aan slaapmiddelen verslaafde mensen maakt het er niet goedkoper op. Maar da's natuurlijk alleen maar algemeen belang.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een interessante bron voor je gevonden ; zeker even doorlezen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met het toenemen van de leeftijd worden ze namelijk steeds gevaarlijker en verslavender.