Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom hoor je zo vaak dat slaappillen niet gezond zijn?

Ik neem al een hele tijd slaappillen, niet veel maar toch zeker al het nodig is (max. een halfje dan). Nu hoor ik altijd maar weer dat ik ermee moet stoppen, dat het gevaarlijk is en ongezond. Ik begrijp dat niet goed : ik doe het al jaren, en hoeveelheid stijgt niet (ik ben dus niet verslaafd aan het geraken of zo..) en de hele nacht wakker liggen lijkt me ook niet best...
Maar wat is er dan zogezegd "ongezond" aan slaappillen?

Toegevoegd na 13 minuten:
wat is er zo erg om er "verslaafd" aan te geraken? Ondermijnen ze je lichaam dan (zoals bij alcohol, drugs of tabac)? of gebeurt er iets anders dat niet goed voor je is ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ach, in tegenstelling tot wat anderen zeggen, zie ik het gevaar ook niet zo.
Ik kan dat wel relativeren.

Zelf gebruik ik geen chemische spullen om te kunnen slapen, maar wel ben ik "verslaafd" aan mijn oordopjes.
Die gebruik ik al 30 jaar en ik kan niet zonder.
Zelfs al slaap ik op vakantie in een compleet stille omgeving, dan nog meen ik die dingen nodig te hebben.
"Paniek" als ik ze vergeten mocht hebben.

Als jij, op jouw leeftijd, meent een half slaappilletje nodig te hebben, dan neem je dat toch fijn.
Ik noem expres jouw leeftijd, omdat ik het niet raadzaam vind om op jonge leeftijd aan de chemische troep te beginnen. Maar dat geldt inderdaad ook voor alcohol en nicotine en wiet en andere drugs.

Ik raad je wel aan om eens goed op internet te zoeken naar de soort slaappil, het merk, de samenstelling, die jij gebruikt.
Of praat er me je arts en/of met je apotheker over.
Dan weet je wat je slikt en wat de eventuele risico's en bijwerkingen kunnen zijn, ook op de lange termijn.

Dan kun je gewoon zelf een onderbouwde beslissing nemen wat en of en hoe je wat slikt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens: