Wat is het verschil tussen een meditatieve toestand, slapende toestand en lekker naar het plafond liggen staren zonder iets te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Bij een meditatieve toestand ben je je bewust van alle zintuiglijke informatie zonder dat je ratio (je denken) daar een betekenisverlening aangeeft. Je bent hierdoor volledig in het hier en nu en daardoor maak je je hoofd leeg. Wanneer je naar het plafond aan het staren bent, dan kunnen je gedachten met je op de loop gaan richting verleden of toekomst. Afhankelijk van waar je aan denkt kan je lichaam daar een emotionele respons op geven (blij, angst, verdriet, boosheid), bijvoorbeeld wanneer je een probleem tegenkomt. Je geest komt hiermee niet volledig tot rust. Wanneer je slaapt is je hoofd met name bezig om dingen te verwerken. Een meditatieve toestand zal dus met name zorgen voor een 'leeg hoofd'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het verschil tussen mediteren en slapen is heel groot: slapen doe je zonder bewustzijn, mediteren doe je met aandacht.

Lekker naar het plafond liggen staren kán veel gemeen hebben met mediteren, maar dat hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een meditatieve toestand, ook wel trans genoemd, ervaar je een gelukzaligheid gevoel. Je voelt innerlijke vrede en geluk en je kan zelfs een kleine glimlach op je gezicht krijgen. Dit terwijl je gewoon het bewust bent.

Bij slapen heb je daar bewust geen erg in. Dan moet je gewoon de volgende ochtend wakker en ben je uitgerust.

Na de plafond liggen staren zonder iets te doen kan in sommige gevallen ook een trans opwekken. Maar dat hoeft niet.