Ik heb gisteren ong. 3 uur rook ingeademd van de Moerdijkbrand. Is de hoev. ingeademde giftige stoffen ong. te vergelijken met een pakje sigaretten?

Ik maak me toch wel een beetje zorgen . Maar in sigaretten rook zitten ook veel giftige stoffen en het lichaam kan daar over het algemeen vrij goed tegen.
Dus daarom wil ik weten of deze vergelijking ongeveer opgaat .

Toegevoegd na 1 minuut:
Als iemand zich afvraagd waarom ik in de rook heb gestaan? Het hoort bij mijn werk !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
brandweer? persmuskietje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@GoldEnten, de angst die je nu vertoond, verzorgt natuurlijk ook de stress in je lichaam en daarmee beïnvloed je je eigen immuunsysteem negatief. Je hebt juist een goed immuunsysteem nodig om eventuele aanvallen op het lichaam op te vangen. Het is in ieder geval verstandig om de mentale angst om te zetten naar iets positiefs zodat je je eigen lichaam niet extra tegenwerkt.
Misschien iets uit 'the secret', of: "mijn lichaam herstelt zichzelf uitstekend!".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd Gdanonym , ik was daar ook al over na aan het denken . Ik wilde zelfs een vraag over stellen over iets vergelijkbaars " Kan een gewaarwording van vergiftiging ook ingebeeld zijn ? " Maar ik denk dat ik zelf het antwoord ook weet. Idd mijn immuunsysteem en mijn lichaam moeten zelf even sterk zijn om eventuele asdeeltjes en gifstoffen te verwijderen. +. Ik ben al aan het visualiseren cq de woorden die jij beschrijft aan het uitspreken . Goede bevestiging van mijn gevoel !

Antwoorden (6)

Als ik de overheid moet geloven heb je helemaal geen schadelijke stoffen ingeademd ;)
het zou dus minder zijn dan een pakje sigaretten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een sigaret zit hoofdzakelijk teer en nicotine. Dit werkt niet zo op je lchtwegen als chemische stoffen die bijten.
We weten nog niet wat voor bijtende stoffen er in de rook zaten, omdat er verschillende soorten verbrand zijn en die kunnen weer een andere reactie geven wanneer ze vermengd worden. Door deze rook enige uren in te ademen is het aannemelijk dat dit meer schade veroorzaakt dan een sigaret omdat het scherp is en je luchtwegen eerder verbrandt en daardoor uitdroogt.
Teer met name, zet zich vast op de longen waardoor deze vernauwen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het ligt er dus net aan hoe goed je beschermd was en hoe dicht je bij de rook kwam. Ik zag een man op tv. die nog steeds kwaad is op de overheid omdat die ook toen beweerden bij een grote chemische brand dat men zich geen zorgen hoefde te maken. Die man ging dus kijken en heeft nu 2 keer op een dag medicatie voor zijn luchtwegen nodig sinds die brand. Hij deed het niet voor zijn werk, dus was minder beschermd. Ik neem tenminste aan dat bescherming verplicht is in jouw geval.
amc
13 jaar geleden
De vergelijking met roken is moeilijk te maken, omdat het bij roken gaat om langdurige blootstelling (het jaren lang achtereen roken), dit in tegenstelling tot de situatie die jij beschrijft waar je een paar uur de lucht hebt ingeademd. Jarenlang achtereen roken geeft dan ook een zeer grote kans op de bekende effecten.

Bij jou ligt de situatie anders omdat je slecht "kortdurend" bent blootgesteld. Natuurlijk zijn gevolgen nooit uit te sluiten dus hier ook niet. Het probleem is wel dat het niet bekend is wat er in de rook/lucht aan mogelijke schadelijke stoffen aanwezig was. Zover ik de media hierop hebt gevolgd, is de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt geweest, dus op basis hiervan zou je weinig effecten mogen verwachten.

Maar dat zijn voorspellingen op basis van algemene ervaringen en die kunnen natuurlijk niet 1 op 1 worden omgezet naar jouw specifieke situatie. Als je je toch zorgen maakt, raad ik je aan contact te zoeken met je huisarts in het geval van specifieke klachten of met de plaatselijke GGD voor algemene informatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schade door roken is langzaam proces en zal niet geen blijvende schade aanrichten, door het roken van een enkele sigaret (mits het daarbij blijft... ;-) ). De rook van een (chemische) brand is vele malen geconcentreerder, anders van samenstelling dan sigarettenrook en kan zeer schadelijk zijn (ook/juist op korte termijn). De meeste klachten zijn met een paar dagen wel weer weg, maar als er echt troep in zit, kun je daar best langer last van houden. Als je voor je beroep veelvuldig (giftige) rook inademt, is het wellicht gezonder een ander beroep te zoeken, of in ieder geval afdoende maatregelen te nemen (masker oid).

Doordat de rook zich snel mengt met de omringende lucht, kan je moeilijk zeggen hoeveel pakjes sigaretten je (eer)gisteren gerookt hebt. Dat zal varieren van een half pakje tot wellicht 20 pakjes sigaretten. In het laatste geval moet je in ieder geval er goed ziek van zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt , nee ik voel mij niet 100% lekker , maar dat kan ook ingebeeld zijn . +
Ik denk eerder dat mensen zich druk moeten maken, om de stoffen in de lucht, die je níét ziet. Rook is altijd giftig, of er nu iets giftigs brand of niet. Ook al verbrand je bio materiaal, dan nog is de rook giftig.

Ik zou mij zorgen maken over de chemische lucht die je ruikt (zonder de rook dus) en bijvoorbeeld de tintelingen die de verslaggevers in de mond voelden, en die zo lekker dichtbij stonden.

Mij viel het op, en verbaasde mij zeer, dat bij deze grote chemische brand, de hulpverleners zoals de brandweerlieden, geen maskers droegen, maar de mannetjes die metingen deden in de omgeving, hadden dat wel. (???) zeer vreemd.

Ik denk dat dit verhaal nog een laaaaaang staartje gaat krijgen, aangezien de vervuilde lucht, die we dus niet zien.

Maar deze rook en brand, en wat je ook ingeademd hebt, kan je niet vergelijken met een pakkie sigaretten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er blijken nu bekend wel kankerverwekkende stoffen in de lucht te zijn gekomen. Maar hoe dit precies in het lichaam te werk gaat weet ik niet. Want kom op als er 400000 liter kankerverwekkend materiaal is opgebrand kan je niemand wijs maken dat het niet in de lucht komt. en ze adviseren niet voor niets om binnen te blijven. Wil je niet bang maken hoor.