hoe kan je je hoogtevrees overwinnen?? Of heeft iemand er tips voor?

ik ga natuurlijk niet een hele berg beklimmen om het te overwinnen want er moet tog wel een simpelere manier zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Door te oefenen, oefenen, oefenen. Steeds een stukje hoger, telkens een beetje verder. Leer rustig te blijven (ademhalingsoefeningen) en je innerlijke stem onder controle te krijgen die roept: "niet doen! gevaarlijk!" Terwijl het niet gevaarlijk is. Er zijn oefenboeken over geschreven, leen ze maar eens in de bieb.

Zoek dus een eerste, gemakkelijke stap. Een brug over het viaduct bijvoorbeeld. Hangt er ook van af hoe ernstig je hoogtevrees is. Anders moet je bij een huishoudtrapje beginnen....

Zoek eventueel hulp als het je zelf niet lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ga in een achtbaan als je omhoog gaat ogen dicht en voel niets meer ogen open
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het boek: Omgaan met hoogtevrees, door Jan van den Berg, wordt duidelijk uitgelegd wat hoogtevrees is, en wat je eraan kunt doen. Het boek is te leen bij de openbare bibliotheek, of te koop bij de boekhandel. het ISBN is 9031346292

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die niet durven vliegen, worden naar een cursus vliegsimulatie gestuurd, en zijn dan voor 90% genezen, de overige 10% moeten ze overwinnen door echt te gaan vliegen.

Misschien bestaat er ook voor hoogtevrees zoiets, dan moet je het als je het echt WILT overwinnen, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor allerlei soorten fobieën zijn er verschillende therapieën om ervan af te komen.
Als je er in het dagelijks leven veel last van hebt kun je via je huisarts (of rechtstreeks) bij een psycholoog terecht die hierin is gespecialiseerd. Met verschillende oefeningen zal deze je geleidelijk over je angst heen brengen.

Een aantal technieken (systematische desensitisatie, flooding en exposure in vivo) worden in de volgende link duidelijk uitgelegd. Misschien heb je er iets aan. Als je sterk in je schoenen staat kun je het misschien wel zelf…

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar een indoor klimcentrum en geef je op voor een klimmuur cursus.
Je klimt een loodrechte tien meter hoge muur en er kan niets gebeuren. Helemaal bovenaan moet je je loslaten en dan hang je aan het touw dat geborgd wordt door een andere klimmer.
Mij heeft dit enorm geholpen tegen mijn angstgevoel ( hoogtevrees ) .