Zijn er ook zwarte of witte mensen die hun eigen huidskleur discrimineren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja. Als voorbeeld: in roemenie werd ons door lokale bevolkinfg gezegd vooral geen roemenen te nemen voor herstel van een deel van het ouderlijk huis van mijn vrouw. Roemenen stelen je materiaal en kunnen niet klussen, werd ons verteld.

Sommigen zeggen dat Michael Jackson een voorbeeld is door de kleurverandering in zijn huis. Hij zou dat op een of andere manier hebben aangepast. Waarschijnlijk is een huidziekte een logischere reden. Ik weet het niet... Verder lijkt het mij vrij sterk dat er mensen zijn die hun eigen huidskleur haten. Al zijn er vast wel een paar.

Het mooiste voorbeeld is Hitler. Hij was voor een kwart joods........

Misschien niet helemaal wat je bedoelt maar toch: in Indonesie hadden mensen van gemengd bloed het vaak niet makkelijk. Ze waren dan toch half Indonesisch maar hun 'eigen mensen' accepteerden hen toch niet als eigen. Maar waarschijnlijk is dat overal een probleem geweest met zgn. halfbloeden.

Een vriendin die haar wortels heeft op de Kaapverdiaanse eilanden vertelde dat daar onderscheid wordt gemaakt tussen mensen met een donkere en een lichtere huid, waarbij lichter een hogere status heeft. Volgens haar geven mannen de voorkeur aan een vrouw met een lichtere huid dan ze zelf hebben. Toegevoegd na 3 minuten: Het zijn natuurlijk de Kaapverdische eilanden.

In het programma Fresh Prince Of Bel Air is de butler een stuk donkerder van huidskleur, dan de toch al redelijk getinte bewoners van het huis. Misschien geen opzet, maar het duidt wel een beetje op "verschil moet er wezen". Misschien niet het beste voorbeeld dat er wordt gegeven, maar ik wou het jullie niet onthouden.

Ja, ik zie het als een ontkenning van het eigen anders zijn.

Ik heb wel meegemaakt dat mensen die zelf donker van huidskleur zijn maar zich volgens hun omgeving 'wit' gedragen, uitgescholden worden voor 'bounty' (zwart van buiten, wit van binnen'). Wat dat dan precies is, dat 'wit gedragen', is moeilijk uit te leggen. Vaak heeft het te maken met heel goed je talen willen spreken zonder 'etnisch accent', carrière maken in een richting die in jouw etnische groep niet gebruikelijk is, en je distantiëren van je familieleden. De familie vindt dat arrogant en voelt zichzelf gediscrimineerd.

De badmeester van het zwembad in Parimaribo te Suriname, een roetzwarte negerman, had een uitgesproken hekel aan de roetzwarte pubers die 's middags kwamen zwemmen. Aangezien ik ook elke dag zwom was het elke middag een tirade van jewelste. Of het nu door de huiskleur kwam of het feit dat de blakkaman vaak wel een grote bek heeft, weet ik niet. Hetzelfde bij het postkantoor op het kerkplein. Daartegenover was een koffieterras waar ik altijd mijn bakkie dronk. Voor het loket stond een rij van een kilometer en het waren altijd de negers die probeerden voor te dringen en door de hele rij werden uitgescholden. Al met al denk ik niet dat de kleur de steen des aanstoods was, maar het a-sociale gedrag, waartegen men niet durfde op te treden. Toegevoegd na 3 minuten: Nederlanders in het Buitenland, maar vooral Nederlanders die in Frankrijk wonen discrimineren ook ontzetten naar Nederlanders die niet in Frankrijk wonen. Ik denk dat dat een nationaal minderwaardigheidscomplex is. Ze spreken vaak over Bataven als ze het over in Nederland wonende Nederlanders hebben

In India hebben de mensen uit de laagste kasten doorgaans een donkerdere huidskleur dan de mensen uit de hogere kasten. Het Indiase woord voor kaste is "Varna"dat kleur betekent. Strikt genomen is het antwoord op jouw vraag dan NEE omdat lichtbruin en donkerbruin niet dezelfde kleur zijn. Grof genomen kan je dan ook stellen dat doorgaans licht donker discrimineert en volbloed halfbloed discrimineert. Binnen dezelfde kleur worden mensen die afwijken van wat gangbaar is gediscrimineerd. Zo worden gehandicapten, homo's, lesbo's vaak ook gediscrimineerd. Dus is het antwoord uiteindelijk JA.

Bronnen:
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/diversen...

ja, vrouwen, homo's, lesbie's, armere mensen, er zijn zat mensen die gediscrimineerd worden! :'(

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100