Waarom geven sommige dieetboeken aan dat je beter een blikje tonijn in water kan nemen dan tonijn in olie? Is zonnebloemolie niet gezond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Zonnebloemolie is niet ongezond. Dat zijn plantaardige oliën per definitie niet, in tegendeel: Vetten zijn noodzakelijke voedingsstoffen!
De reden dat dieetboeken tonijn op water prefereren boven tonijn op olie, is het aantal caloriën. Vetten bevatten 37kJ energie per gram (bij suiker is dat slechts 17kJ) Je lichaam kan die engergie opslaan in de vorm van vet, en dat is juist wat een dieet wil voorkomen.
Als je een goed dieetboek hebt krijg je via dat dieet waarschijnlijk genoeg van de noodzakelijke vetten binnen die je nodig hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
engergie = energie, al vinden veel diëten vet wel eng ;)

Toegevoegd na 11 minuten:
Correctie op mijzelf: Goede dieetboeken bestaan vrijwel niet. Gewicht verliezen door teweinig voedingsstoffen binnen te krijgen is per definitie ongezond.
Beter is een gezond voedingspatroon aannemen, waarin je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, ook vetten, om je lichaam te onderhouden. Overtollig gewicht kun je beter kwijt raken door middel van beweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Minder ongezond dan sommige andere olie,maar het blijft vet en dat is water niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat olie meer calorieën bevat dan water. De olie zit dan natuurlijk ook in de tonijn die je opeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olie in tonijn is een vetfobisch advies, alleen gericht op het aantal calorieën die de combinatie olie/tonijn bevat. Als je die olie laat uitlekken is er niets aan de hand. Voor zowel de smaak als de gezondheid zou ik tonijn in olijfolie nemen, die je, al dan niet naar keuze kunt laten uitlekken. Je voorkomt er in ieder geval een overdosis linolzuur mee, want dat is niet goed voor hart en bloedvaten.

Toegevoegd na 1 uur:
'Pleiten tegen olie in tonijn is een vetfobisch advies', bedoelde ik natuurlijk. Tonijn in water smaakt wel erg droog.