Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heb ik al mijn hele leven extreem veel slaap nodig?

't liefst minimaal tien uur per nacht. En ben ik dan ook echt 'comateus', niet wakker te krijgen. Proberen met minder slaap te doen lukte niet, daar werd ik meteen slapeloos van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!
Ik kamp al mijn hele leven met hetzelfde probleem.
Of extreem veel, of extreem weinig slaap -- zo'n 2 of 3 uur per nacht doet bij mij wonderen... Heb je dat al eens geprobeerd?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Is er sprake van ademstops? Snurken? Oorzaak mogelijk een SLAAPAPNEUSYNDROOM.

Zijn er depressieve klachten en vreetbuien, in de winter erger? --> Oorzaak mogelijk een seizoensgebonden/atypische depressieve stoornis.

Is er een andere slaapstoornis/parasomnie?

Is er sprake van onderbroken slaap? Vitamine B-deficientie?

Mijn advies: bezoek een psychiater en/of slaapcentrum/KNO-arts/Neuroloog om psychische en lichamelijke oorzaken uit te sluiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat er gebeurt bij een slaapapneusyndroom is dat vele malen per uur de adem tot meerdere seconden stopt en men dus tijdens de deltaslaap wakker wordt. Deze slaap is nodig om een goed geheugen te hebben de volgende dag en om goed uitgerust wakker te worden. Andere problemen die kunnen ontstaan zijn slaapwandelen, slaapparalyse, hypnogoge en hypnopompe hallucinaties.

Andere antwoorden (3)

Moet je dan niet nu als de gesmeerde bliksem naar bed? het is al half twee geweest. Welterusten.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Om je slaapritme te veranderen is het allereerst heel belangrijk om bij jezelf na te gaan om je wel echt moe bent. Het kan er ook in gebakken zitten, zo van...ik ben moe en ga slapen, je kan je zelf er ook overheen zetten en zeggen(eist wel discipline) ik ben moe maar ga even sporten, om maar even wat te noemen...verandering in je slaappatroon, als dat niet helpt zoek dan hulp bij een professioneel iemand, misschien een haptonoom of een andere therapeutische behandeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel, ik werk 's nachts en ik ondervind van langsom meer dat ik meer slaap en zelfs nog het meeste overdag, misschien heeft mijn, en waarschijnlijk ook jouw bioritme hier wat in te zien, of heb ik momenteel een vitaminetekort, of mis ik, doordat het nu winter is, ook nog eens de warmte van de zon-(nebank)?
dit zal wel terug stabiliseren wanneer de dagen lengen.
denk ik toch ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding