Wat is en betekent voor pampus gaan?

Ik lig voor pampus. als ik door ga liggen we voor pampus. Het is een uitdrukking wat beteknt het en waar komt het vandaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Wat hierboven genoemd wordt is ten dele correct, maar wat de hoofdoorzaak was is dat er nog een zandbank voor de IJ monding lag (nu een vaargeul in gebaggerd) waar de grote VOC schepen ook met vloed niet over konden.
Dan moesten ze wachten totdat er 'scheepskamelen' kwamen die ze erover hielpen. En daar was een wachttijd voor (meerdere dagen)
Dan had je een lange reis achter de rug en zag je de haven al maar kon er niet komen, onder Pampus ging men voor anker om te wachten (zuipen).
Een scheepskameel is een bak die men gevuld met water stevig aan het schip vastknoopte, dan leegpompte zodat het extra drijfvermogen het VOCschip als het ware een stuk opgetild werd zodat het alsnog over de zandbank kon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Door uitputting instorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pampus was een eiland in de zuiderzee... Als je voor Pampus gaat, anker je daar aan... En de matrozen lieten zich vollopen... vandaar...

Die lagen voor Pampus...

Toegevoegd op 05-06-2009 16:32:56
Maar nu is het wal algemener, nu is het zo dat je uitgeput bent en niet meer kunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel jammer voor de matrozen dat er op Pampus geen kroeg was ;o) Google jij geen enkel antwoord? Soms is dat wel eens handig hoor. En betrouwbaarder naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik google nooit... Die paar keer dat het mis gaat, neem ik op de koop toe... Alles is parate kennis of duimzuigerij...
Het betekent dat je zo uitgeput bent dat je tot niets meer in staat bent.

De uitdrukking komt uit de scheepvaart.

Vroeger was Pampus een eiland dat ruwweg ten oosten van Amsterdam lag. Er stond, net als nu, vaak een westenwind. Bij zo'n wind konden de zeilschepen, die via de Zuydersee (tegenwoordig het IJsselmeer) naar Amsterdam voeren, Amsterdam niet bereiken.

De schepen gingen dan maar voor anker op het laatste punt dat ze nog wel konden bereiken: bij het eiland Pampus.

Zolang de wind niet draaide, konden de schepen niets meer - ze lagen voor Pampus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zal het niet in mijn woorden herhalen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent me net iets voor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt het wel geleerd overigens :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank, Kweenie en Helmer - hoewel jullie ongetwijfeld minder woorden nodig gehad zouden hebben dan ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb overigens niet gegoogled. Als ik er net een tikkie naast zit met mijn antwoord, hoor ik dat hier vast wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, maar het verdient een aanvullingl Eiland Pampus ligt er nog steeds, alleen is het water eromheen nu het Markermeer, en komen de zeeschepen niet meer naar Amsterdam via de Zuiderzee, maar door het Noordzeekanaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
You took the wordts right out of my mouth....+1
Het betekend zoiets als bewegingsloos of laveloos. Het heeft trouwens een leuke oorsprong. Pampus is een eilandje gelegen in het IJ. Destijds was het nog onder de invloed van eb en vloed. In de tijden van de VOC wou er wel een een handelschip naar Amserdam. Als heb eb is dan kon men echter niet aanleggen in Amsterdam dus wat men deed is aanleggen bij het eiland Pampus tot dat het weer vloed werd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het betekent: "helemaal uitgeput zijn" en het komt van vroeger, er is een eiland (nog steeds) vlak bij de nederlandse kust en als het dan windstil was of er kwam een storm aan ging je een tijdje aan dat eilandje oftewel een tijdje voor pampus liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij lagen de schepen gewoon voor Pampus te wachten tot het weer vloed werd en ze weer verder konden. Er was toen n.l. nog geen afsluitdijk en er waren dus gewoon getijde verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er ligt een eiland hier voor de kust van nederland en die heet pampus. vroeger toen er nog geen vuurtoren stond kwamen er schepen aan en die liepen vast op de zandbanken bij het eiland, en lagen dus voor pampus. daar komt het vandaan.