Kan de infraroodstraling van een infrarooddeken (voor in de stoel) kwaad? is deze straling onbeperkt te gebruiken?

je ziet deze straling niet. het is niet zo: wat je niet ziet is er niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nee. Dat kan geen kwaad. Dat is te vergeljiken met de warmte van de zon. Geen probleem.

Toegevoegd na 1 uur:
'Warmtebeelden' zoals op de foto bv meten ook gewoon infrarood licht intensiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IR-straling kan geen kwaad omdat het een lange golflengte heeft. Je kan je dat best voorstellen via een vergelijking: als je langzaam heen en weer gewiegd wordt (lange golflengte / lage frequentie), is dat leuk. Als je fel dooreengeschud wordt met korte bewegingen (korte golflengte / hoge frequentie), vind je dat over het algemeen niet leuk en het doet zelfs pijn.
Iets gelijkaardigs gebeurd met de genen in je cellen: korte golflengtes (zoals UV-straling bijvoorbeeld) kunnen zo hard aan de atomen schudden dat ze molecules kapot maken. Bij IR-straling heb je dat probleem niet.