Het aantal zweetklieren varieert van 120 per cm2 tot maximaal 620 per cm2 op de voetzool met een totaal van 2 tot 5 miljoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben zo'n 2 tot 5 miljoen zweetklieren.
Die komen over de hele huid voor. Per cm2 wisselt het aantal zweetklieren van 120 tot 620. Op de voetzool zijn de meeste zweetklieren 2-5 miljoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het begin vond ik het vreemd dat mijn Tervuerense Herder bij mijn looptrainingen alleen maar 'zou' zweten aan poten en via de tong. Nu besef ik dat het bij mij ook grootdeels zo is. Natuurlijk mensen hebben door hun naakte huid (vlgs. Desmond Morris is het hiaat in de geschiedenis van onze oorsprong misschien te vinden in een lange periode zwemmen in water) ook daar meer zweetporiën te vinden en je moet eens een sauna nemen om je vraag aan de praktijk te toetsen (ik nam dat voor het eerst een paar weken geleden pas). Maar ik ben een ouderwetse, erg sterke man en het valt mij ook op, dat ik minder verschil van mijn hond dan ik totnogtoe altijd dacht (in zekere zin natuurlijk).

Belangrijker dan de naam 'zweetklieren' vind ik nu persoonlijk dat we het onderscheid maken dat zweten enerzijds afvoeren is van vocht om de lichaamstemperatuur af te koelen (zoals bij de hond), en omgekeerd ook om de afvalstoffen van onze verbrandingsprocessen in de spieren af te voeren. Vanuit die optiek wordt het antwoord heel anders:

Elk lichaam heeft het aantal zweetklieren dat hij nodig heeft om zijn lichaamstemperatuur stabiel te kunnen houden en om voldoende afvoer te voorzien binnen zijn basaalmetabolisme, voorzien op pieken. De wijze waarop ze werken en de hoeveelheden zweet die ze afgeven zijn hierbij minstens even richtinggevend als het aantal.

Net alsof we al onze hersenen continu gebruiken? In die zin hebben we 'evenveel' zweetklieren als 'hersenen'... (grapje).

Wetenschappelijk maak je tot slot het onderscheid tussen mannen en vrouwen, maar daarvoor verwijs ik naar http://www.smh.com.au/lifestyle/lifematters/women-outshine-men-in-sweat-test-20101008-16c0c.html en heb je meestal vanaf 3 jaar al je zweetklieren 'klaar': zo'n 2 à 3 millioen stuks (maar berekening is inderdaad a.h.v. oppervlakteberekening, dus volgens mij niet zo betrouwbaar noch erg zinvol om mee te rekenen).