Je bent een eiïge tweeling, allebei krijg je een kind van een andere eeneiige tweeling. Zijn die kinderen dan neef/nicht of broer/zus?

4 mensen, 2 eeneiige tweelingen en daaruit dus uit 2 kinderen, normaal gesproken neef en nicht!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Lijkt een beetje op de vraag die eerder vandaag gesteld werd over de dubbele neven en nichten.

Eeneiige tweelingen zijn genetisch 100 % gelijk. Ze hebben beiden precies hetzelfde pretpakket van 23 chromosomen van beide ouders gekregen, en putten dus uit dezelfde voorraad van 46 chromosomen.

Dat maakt de kinderen van dubbele twee-eiige tweelingparen genetisch 100 % broer en zus, want ze hebben 50 % overeenkomstige genen, waardoor ze beduidend meer aan elkaar verwant dan twee kinderen van dezelfde moeder maar een andere vader , die maar 37 % van hun genen met elkaar gemeen hebben.

Juridisch echter zullen ze voor de wet uitsluitend neef en nicht zijn, waardoor in sommige landen een huwelijk zal worden toegestaan. Ik raad het je echter niet aan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze zullen altijd neef/nicht zijn.
Het zijn immers de kinderen van je broer/zus en niet de kinderen van jezelf.

Wel leuk denkvraagje trouwens. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genetisch gezien zijn ze broer en zus, in principe is met een ouderschapstest niet te onderscheiden welke kind bij welk gezin hoort.

Toegevoegd op 03-06-2009 15:50:44
Volgens de wet en alle verdere definities van nicht/neef en broer/zus, zijn ze overigens wel neef/nicht van elkaar, en geen broer/zus. Ze hebben immers andere ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genetisch gezien zullen ze meer op broer/zus lijken. Wettelijk gezien zijn ze neef/nicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neef en nicht maar wel apart....! Goede vraag!