Vanaf welke leeftijd is het verplicht jaarlijks op controle te gaan bij een gynaecoloog?

Ik vraag me al een tijdje af wanneer je eigenlijk als vrouw een bezoek moet bregen aan de gynaecoloog. Het is nu al meer dan een jaar dat ik mijn regels heb en nog steeds zijn deze niet regelmatig. Ik weet wel dat het de eerste jaren onregelmatig kan zijn en ik dacht misschien is het beter dat ik de pil beginnen te nemen. Maar volgens het internet moet je ook een inwendig onderzoek ondergaan om te zien welke soort het beste bij jou past. Allemaal nogal ingewikkeld. Ik ben niet zo close met mijn ouders en wil daarom dus geen raad vragen aan hun. En als ik beslis om met de pil te starten wil ik absoluut niet dat mijn ouders dit weten! Laat staan dat ze mee gaan naar de gynaecoloog! Maar dus mijn vraag wanneer moet je eigenlijk voor het eerst gaan naar de gyn? Graag jullie meningen en of ervaring met 1ste bezoek en hoe oud jullie waren. Dat zou me al een heel stuk veruit helpen :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt u uit belgie??
in NL is het zeker niet verplicht zo ver ik weet. btw er ie hier eerder een vraag over geweest, zoek maar eens.
en zo ver ik weet is het nergens verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is het idd niet verplicht. Je wordt wel opgeroepen om een onderzoek te doen tegen baarmoederhalskanker maar ook dat is niet verplicht.
Cryofiel
13 jaar geleden
@054Lisa, voeg aan je vraag toe dat je in België woont. Daar zijn de regels anders dan in Nederland. Op deze site zitten voornamelijk Nederlanders, en van hen zul je altijd te horen krijgen dat een bezoek aan de gynaecoloog niet verplicht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Platje:
Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker is in Ned. vanaf je 30ste en om de vijf jaar. Maar ook over een Belgische "verplichting" tot gynaecoloogbezoek kan ik niets vinden. Alleen een advies om er naar toe te gaan als je de eerste keer seks hebt gehad.
Ik denk dat dat in Nederland tot raar (overdreven) wordt gevonden.

Antwoorden (6)

De eerste keer dat ik bij de gynaecoloog kwam was ik 24. Dit was om een spiraaltje te plaatsen, was dat niet nodig geweest had ik nu nog steeds nooit bij de gyno langs geweest.

De huisarts kan gewoon een pil voorschrijven, pas als hier problemen bij zijn zal deze je doorsturen naar de gyno.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat helemaal geen verplichte jaarlijkse controle bij de gynaecoloog hoor.
Als jij daar zelf behoefte aan hebt om welke reden datn ook, kun je je huisarts een verwijsbrief vragen.,
Als je met de pil wilt starten, kun je in de meeste gevallen gewoon bij je huisarts terecht. Mocht hij of zij het nodig vinden om je door te verwijzen, dan kan dat altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om aan de pil te gaan hoef je niet inwendig onderzocht te worden..
wel is het verstandig om vanaf je 25e jaar je regelmatig te laten onderzoeken door een uitstrijkje..
deze kan ook worden gedaan bij een huisarts, daarvoor hoef je niet na een gyn..
alleen bij veranderingen in een uitstrijkje beland je bij een gyn...
ik wasbijna 22 jaar toen ik het eerste bezoek bracht bij de gyn..
maar niet voor een uitstrijkje maar omdat ik een baby verwachte...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verplicht om naar de gynaecoloog te gaan?
Dat is er niet en al helemaal niet jaarlijks.
Ik kan mij niet voorstellen dat dat in Belgie anders is,
maar wie weet.

Sterker nog, ik ben er in al mijn jaren en met twee bevallingen nog NOOIT geweest!

Bedoel je met regels: menstruatie?
Ik ben zo ongeveer 40 jaar lang iedere maand ongesteld geweest en voor zover ik weet was dat NOOIT regelmatig.
De ene keer 21 dagen, de andere keer 35 dagen.....
Dat maakt helemaal niets uit.

Ook tussen en na de bevallingen was de menstruatiecyclus ook onregelmatig.
Niets aan de hand!
Wel lastig.

De pil hoef je daarvoor niet te gaan slikken.
Ik zou die hormonen niet nemen, tenzij je dat als
voorbehoedmiddel wilt doen.

Lees in de bron alles over menstruatie.

Als je vragen hebt kun je daarmee naar je huisarts.
Als die een nader onderzoek door een specialist
wenselijk vindt, dan stuurt hij/zij je door.
En daarvan hoeven je ouders niets te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dit soort problemen raadpleeg je in eerste instantie de huisarts. Wanneer deze na verloop van tijd het nodig vind om een specialist in te schakelen vanwege aanhoudende problemen, dan wordt je doorverwezen naar de gynaecoloog.
Ik ben zelf over de vijftig en heb gelukkig nog steeds geen jaarlijkse controle bij de gynaecoloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand, van welke leeftijd ook, is verplicht om naar een gynaecoloog te gaan.

Als je problemen hebt met je menstruatie en/of met de pil wilt starten, kun je het beste naar je huisarts gaan.