Waar komen die vermoeidheidsklachten vandaan?

Ik ben al maanden erg vermoeid. Ik ga meestal op tijd naar bed, slaap goed, maar val op mijn werk vaak bijna in slaap.
De dokter kan niets vinden, bloed is in orde, bloeddruk ook.

Toevoeging:
Ik heb niet echt last van stress. Werk en thuis gaan naar wens. Familie is ook ok.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (11)

Tip, vitamine B100 werkt perfect. ik had exact hetzelfde en ben dat gaan gebruiken en werkt voor mij als een trein. De eerste keer merk je het meteen. Gewoon meer energie en je bent wat weerbaarder, kan meer hebben. het is mijn Prozac.

Terugkomend op je vraag. Wat eet je op een dag? Zit misschien erg veel spul tussen die zorgen voor enorme suikerspiegel fluctuaties en daar wordt je uiteindelijke hondsmoe van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervelend, wel goed om uit te sluiten dat het in ieder geval niet iets lichamelijks is als bijvoorbeeld de ziekte van pfeiffer. Het kan psychisch van aard zijn, bijvoorbeeld: verwerkingsproblemen, stress, overspannenheid of het heeft meer te maken met bewustwordingsprocessen en persoonlijke ontwikkeling.

Op alternatief gebied is er heel veel aanbod voor ondersteuning en behandeling. Natuurgeneeskunde en energetische therapieën kunnen veel goede resultaten opleveren. Homeopathie om de innerlijke balans te herstellen, diëten, beweging en expressie, energiebehandeling.

Wellicht de moeite waard om je er eens in te verdiepen en uit te vinden waar je baat bij hebt. Baat het niet dan schaadt het niet. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een heel erg lastige. Wat dat betreft zijn vermoeidheidsklachten berucht bij doktoren. Helaas.

Ik kan dus geen antwoord geven. Hooguit enkele tips. Je moet dan zelf kijken of die tips op jou van toepassing zijn.

Bevalt je werk nog wel? Ik bedoel niet gewoon of het in orde is, maar of je er nog enthousiast over wordt. Kun je op een feestje aan een onbekende vertellen wat je doet, en doe je dat dan vol vuur? Of doe je dat met "koud vuur" - dus wel met vuur, maar met toneelspeelvuur, zogezegd?

Zet eens een hygrometer op je werk. Bij ons is het op het werk veel te droog - een luchtvochtigheid van rond de 20%. Dat geeft bij onze medewerkers vermoeidheidsklachten. Misschien bij jou ook. De ene mens is hier gevoeliger voor dan de andere, dus als jouw directe collega niet moe wordt, zegt dat nog niets.

Is de verlichting op je werk in orde? Voldoende licht, niet spiegelend, en licht van boven of van opzij, dus niet van voren of van achteren?

Heb je al eens geëxperimenteerd met je eetgewoonten? Je zou kunnen proberen dezelfde hoeveelheden te eten, maar op andere momenten. Probeer bijvoorbeeld eens een halve lunch om 11:00 en een tweede halve lunch om 14:30, zoiets.

Heel belangrijk: als je thuis met een "kantoorklus" bezig bent, val je dan ook in slaap? Dus als je bijvoorbeeld je financiële administratie of je belastingaangifte moet doen.

Tot slot: hoe is je pauzegedrag? Ga je regelmatig koffie halen, of laat je dat altijd brengen door je collega's? Maak je wel eens een wandelingetje, maak je wel eens een babbeltje over koetjes en kalfjes, gewoon zomaar, tussen de werkzaamheden door?

Ik hoop dat er tips tussen zitten waar je iets mee kunt. Laat je het ons weten als je verder komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou je eens kunnen laten testen op slaapapneu.
Kortstondige ademhalingsstops in de nacht waar je niets van merkt. Geven veel vermoeidheidsklachten overdag.
Maar het kan ook heel wat anders zijn, ME (vermoeidheidssyndroom) bijvoorbeeld.
Dit is internet-wijsheid, ik ben geen arts, dat wil ik wel even erbij zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermoeidheid kan lichamelijk maar ook geestelijk zijn. Als er fysiek niet aan mankeert zou ik het zoeken in; te druk met alles in je hoofd, teveel zaken waar je mee bezig bent. Ik heb eens gelezen dat 90% van de energie door je ogen verdwijnt. Dus vaker de ogen sluiten.

Ik ben ook vaak moe, uitgeput. Een hazenslaapje ( even 5 minuten ogen dicht ) en je bent weer herboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt bekend - ik heb hetzelfde gehad. Je hoopt dat men iets onschuldigs vindt, maar 'helaas" is alles OK. Meer bewegen wordt je actiever van, maar ik weet hoe lastig dat is omdat je geen fut hebt om ook maar iets te doen.

Het lastige is dat vermoeidheid niet te meten is en er onnoemlijk veel mogelijke oorzaken kan hebben. De eerste stap is dit te accepteren. Doktoren gooien het al gauw op psychisch als men niets kan vinden.

Vervolgens is het proberen. Verander 1 gewoonte en kijkt of het effect heeft. Bij mij heeft korter slapen een positief effect gehad. Ik ga nooit meer voor 12:00 naar bed. verander niet teveel tegelijk, want dan weet je nog niet wat effect heeft.

Ook is bekend dat depressiviteit slopend is. Je kunt een test doen om te kijken in hoeverre je daar mogelijk last van hebt. Google maar eens op "depressie zelftest".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloedarmoede is een moe-maker voor langere perioden... Dus kan een indicatie zijn... Maar dat is het niet zeg je...

Dat je niet echt last van stress hebt wil niet zeggen dat je niet echt stress hebt... Dus onderzoek dat grondig... Desnoods doe wat Yoga...

Onderzoek of je dingen tegen je wil/wens in doet? Werk dat met tegenzin gedaan wordt, is meer vermoeiend...

Hou je van de huidige partner wel zoals het hoort, of zit daar een frustratie onderhuids... Onder zoek dat ook...

Is de slaapkamer voldoende rustgevend, qua kleur en achtergond-stilte...

Is je ritme van slapengaan en waken wel op joue lichaam afgestemd... Doe een slaap-stoornis-test op het net... Even google-en dat vind je heel snel...

Experimenteer met wel of juist geen alcohol en eventueel wat softdrugs, als je daar in voor bent... Gewoon om te kijken of relax-nivo van het lichaam up or down gaat...

Tja als dat niet zaken aan het licht brengt, dan kan ik ook geen oplossing bieden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je je op lactose allergie laten testen ...??? Vitamine d tekort ...???
Mt vr gr Gien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar zou je allergisch kunnen zijn voor een stof waar je mee werkt?
Zelfs als je al jaren met een stof werkt kan je er allergisch voor worden.
(Ik heb dat zelf ook meegemaakt en ik heb het laten onderzoeken bij het VUziekenhuis in Amsterdam, afdeling arbeidsallergologie.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zonder dat je het weet ook last hebben van stress, ik zou dat eerst eens uitzoeken met behulp van een gesprek met de huisarts. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve Ikkie
val je ook in slaap als je iets leuks te doen hebt?... ben je dan ook moe...? als dat zo is, moet je gewoon accepteren dat je moe bent en dat je lichaam jou laat weten dat het rust nodig heeft...
als je bij leuke dingen niet moe bent of wil gaan slapen, moet je eens na gaan of jij op je werkplek wel -letterlijk en figuurlijk- op de juiste plek zit...

letterlijk: de aanwezigheid van computers, TL-verlichting, elektronische apparatuur, mensen die energie zuigen, anderen die moe zijn... dit kunnen allemaal factoren zijn die vermoeid maken als je er gevoelig voor bent...

figuurlijk: vind jij je werk wel leuk/uitdagend/interessant?... doe je dingen met het idee dat je er eigenlijk niet competent voor bent?
je zeg dat met je werk alles oké is, maar soms kunnen dat soort dingen op een heel subtiel niveau toch een obstructie veroorzaken...
moet je dingen doen die ingaan tegen jouw levensovertuiging of die je eigenlijk niet wil doen... dan kan je systeem/lichaam je ook aangeven: daar werk ík niet aan mee en daar kun je je hopeloos moe van gaan voelen...

sterkte met je (zelf)onderzoek....