Hoe gevaarlijk is het om op je "slaap" been, te springen ?

(dus als je been "slaapt/tintelt") Springen op je slaap been. Ik heb eens gehoord dat het heel gevaarlijk is, dat je dan ernstig geblesseerd kan raken.

Wat is hiervan waar ? Wat is een slaapbeen en wat is het gevaar van hierop springen om dan slaap eruit te krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (7)

Als je been slaapt, dan heb je door beperkte doorbloeding minder of geen gevoel in je been. En je hebt ook geen controle er over, dus als je ongelukkig springt dan kan je enkel dubbel klappen zonder dat je dat aan voelt komen.
13 jaar geleden
omdat je er geen gevoel in hebt kan je idd je been breken...
doordat je lange tijd een zenuw afknelt als je in een bepaalde positie zit gaat je been slapen...
net als ik eens me enkel brak doordat me voet sliep...

Toegevoegd na 6 minuten:
Je staat op en komt er pas op dat moment achter dat één van je benen slaapt waardoor je plat op de vloer belandt. Of je hebt op je arm gelegen waardoor je hem met je andere arm moet verplaatsen omdat hij gewoonweg weigert te bewegen. Naarmate de tijd verstrijkt begint het slapende lichaamsdeel irritant te tintelen. Dit verschijnsel heet transient paresthesia ofwel slapende ledematen.

Slapende ledematen – Hoe ontstaat een slapend lichaamsdeel?
Transient paresthesia ofwel slapende ledematen ontstaan door een (tijdelijke) slechte doorbloeding van een lichaamsdeel. Door het afknellen van een lichaamsdeel worden elektrochemische pulsen niet goed doorgegeven van en naar de zenuwen. Hierdoor verliezen de hersenen (deels) het contact met dit lichaamsdeel. Door het gebrek aan bloed wordt het lichaamsdeel slap. Het excentrieke tintelende gevoel dat volgt is de gewaarwording van de hersenen dat bepaalde zenuwen geen informatie doorgeven en andere zenuwen juist heel veel. Het is dus een signaal aan de hersenen dat je je houding moet veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen. In een been dat slaapt werken de pijnprikkels slechter, dus je voelt je grens qua oprekking van de spieren niet zo goed. Mocht je tijdens het springen je spieren overrekken, en je stopt daar niet mee (omdat je het niet voelt) dan kun je daar nog dagen (bij spierpijn) of weken (als het bij de aanhechting van de spieren misgaat) last van hebben.

Daarnaast is ook de fijne aansturing minder nauwkeurig, waardoor je minder goed in staat bent om correcties aan te brengen (bewegingen worden door je hersenen grofweg gepland, en dan tijdens het uitvoeren continu gecorrigeerd. Daarom is op 1 been staan ook moeilijker met je ogen dicht.) Gevolg kan een misstap zijn, of door je enkel heen zakken.

Een slaapbeen gaat bijna altijd in 2 minuten over. Beweeg het been rustig heen en weer, zodat het bloed overal goed kan komen. En houd het gewoon even uit, ook al vind je het tintelde gevoel vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet verstandig. Je gevoel in je been is behoorlijk verstoord. Je kunt zelfs je enkel breken/ fors kneuzen.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Nou heel gevaarlijk dus. Want stel je been slaapt zogenaamd en als je springt dan komt de klap zo aan dat je wel een spier kan verrekken doordat je been in je slaap gewend is geraakt aan de rust kan je niet gaan springen dan krijgt hij ineens een schok en die schok gaat direct naar al je spieren in je been. En dat is niet goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kun je beter niet doen, je zou maar je kruisbanden scheuren, die pijn voel je naar een tijdje wel. en geloof me dat doet pijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel toevallig sprak ik gisteren iemand die zei vorig jaar haar been gebroken te hebben bij het opstaan uit een stoel. Ook haar been 'sliep'. Zij had er zelf nog nooit eerder van gehoord, maar in het ziekenhuis waar ze behandeld werd herkenden ze deze situatie direkt, het schijnt nog best vaak voor te komen.