Wat voor lampen kan je in Nederland kopen die helpen tegen winterdepressie ed.?

Ik lees soms dat je naast van die dure lichttherapielampen ook goedkope lampen hebt die je in alle lampen van je huis kan draaien in plaats van je normale spaarlampen of gloeilampen, en die ook al een beetje helpen.
Welke soort is het best en waar koop je ze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, een dergelijke daglichtlamp (die stroom VREET trouwens) draai je niet zomaar in elke fitting. Het is eerder een vervanging voor een - nog duurdere- hoogtezon. Je kunt het wel proberen natuurlijk, met TL-verlichting die daglicht zo goed mogelijk nabootst, maar optimaal is het niet. En bij 'een beetje helpen' rijst bij mij het vermoeden dat suggestie daar een grote rol in wordt geacht te spelen.

De goedkoopste lichttherapie is gewoon zorgen dat je elke dag minimaal een uur overdag buiten bent. Zelfs op een sombere regenachtige dag is er dan genoeg daglicht aanwezig om geen tekort an daglicht te krijgen, en op een heldere, zonovergoten, sneeuwrijke dag als vandaag krijg je zelfs bijna een overdosis ; je kunt er haast niet anders dan vrolijk van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uur per dag buiten zijn werkt niet tegen echte winterdepressie, misschien wel tegen de winterdip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar tegen een echte winterdepressie helpen ene paar sterke gloeilampen OOK niet, en daar ging tenslotte de vraag over.
Bovendien kun je door gebrek aan daglicht wel degelijk een (normale) dip stevig verergeren. Zit je alsnog aan de medicijnen / lichttherapie terwijl dat feitelijk niet nodig is.
zoals Marion reeds vermeld heeft, een wandeling maken in de buitenlucht, is de goedkoopste manier, maar indien je de dure kant wil optrekken, dan kom je er het best vanaf met ofwel een zonnehemel, -bank, of -tunnel, voorzien van UV lampen

Toegevoegd na 8 minuten:
ik denk dat je die het beste kunt bekomen in een gespecialiseerde elektriciteitswinkel

Toegevoegd na 9 minuten:
ik heb het over die normale lampen die in de fittings worden geplaatst in de huis- en andere kamers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ze online kopen op internet,
gewone lampen heb je er niet voor...
kijk even op de volgende link voor prijzen je hebt ze al van 150 euro ongeveer...

http://www.lichttherapie.nl/koopwijzer-c-137.html

je zou ook gewoon iedere dag een wandeling kunnen maken van een uur... dat scheelt je ook in de energie kosten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een litebook elite (zie link). Ik zweer bij die lamp, hij is klein handzaam en oplaadbaar , je hoeft er minder lang voor te zitten voor een goed resultaat en gebruikt weinig stroom, dus wat dat betreft is hij niet duur.

Echter....de aanschafprijs is natuurlijk vreselijk, ruim 200 euro. toen ik hem kocht mocht je hem een maand uitproberen en als je ziet tevreden was betaalde alleen een soort huursom. Ik heb hem nu 3 jaar en zo vind ik de prijs acceptabel worden EN HIJ WERKT

Het fijne van zo'n kleine lamp is dat je hem bij wijze van spreken in de badkamer naast je zet als je je tanden poetst of je haren kamt (ook omdat hij op een accu werkt).
amigo