Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt mijn lichaam gedoneerd als ik komt te overlijden?

Ik ben codicil, stel ik overlijd, wat gebeurd er dan met mijn lichaam?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
431

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je overlijdt in een ziekenhuis, dan kunnen organen uit je lichaam gehaald worden, via een operatie. Weefsels idem. Als je al aan een hart/longmachine lag (kans is groot in dit geval), dan blijft die aanstaan, dus feitelijk ben je al overleden, maar je lijf wordt in gang gehouden, omdat het even duurt voor er een weefseltypering is gedaan en bepaald is welke mensen bijvoorbeeld geholpen kunnen worden met je lever of hoornvliezen (er is een databank waarin staat welke organen/weefsels met welke typeringen worden gezocht voor welke personen - zodra die personen op weg gaan naar een ziekenhuis bijvoorbeeld kunnen ze jouw nier uitnemen om die over te brengen naar dat ziekenhuis, want dat moet wel allemaal een beetje aansluiten, een week in de koelkast is geen goed idee).
Als je in je kist ligt, zien je nabestaanden niets van die operaties.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je nabestaande ermee instemmen en je organen zijn nog te gebruiken worden je goede organen uit je lichaam gehaald.Voor de rest gaat het gelijk zo als ieder ander die sterft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bruikbare organen worden uit je lichaam gehaald en daarna wordt alles keurig netjes weer dichtgenaaid zodat bij een begrafenis/crematie niet te zien is dat het lichaam niet meer compleet is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding