Waarom wel bevolkinsonderzoek/screening voor baarmoederhalskanker en borstkanker en niet voor een (maligne) melanoom (= bepaald soort huidkanker)?

Een melanoom komt veel vaker voor dan baarmoederhalskanker en is bijna net zo dodelijk. Het komt voor op redelijk jonge leeftijd, een voorstadium is aanwezig en goed behandelbaar en screening zou via een eenvoudige en goedkope test kunnen. Toch wordt hier in Nederland geen nationale screening voor gehouden en ik vraag me af of iemand weet of hier een reden voor is.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit te duur is aangezien een uitstrijkje nemen van de baarmoederhals en deze met microscopie laten beoordelen me duurder lijkt dan het opmeten van een huidafwijking en deze eventueel bij verdenking op een melanoom te verwijderen.

Alvast bedankt voor een eventueel antwoord!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat melanoom zichtbaar is. Als je een moedervlek op je huid hebt en die gaat vreemde vormen aannemen of hij wordt groter, dan weet je dat je naar de huisarts moet gaan.

Wat er binnen in je lichaam gebeurt kun je niet zien en daarom is er een bevolkingsonderzoek voor borstkanker en baarmoederhalskanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een kwaadaardig melanoom komt veel minder vaak voor. Huidkankertjes zijn veel makkelijker te ontdekken en er kan vroegtijdig op worden ingegaan met behandelingen.
Dat het een probleem gaat worden is ook mij duidelijk zolang men tussen zonnebanken gaat liggen en zich niet beschermd tegen veel zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maligne is kwaadaardig, zie:
http://www.encyclo.nl/begrip/maligne
Ten eerste ligt de incidentie van melanoom op 3 a 4 patienten per jaar in Nederland. Een bevolkingsonderzoek is daardoor veel te duur. Als patienten bij een huisarts aankomen met een rare moedervlek is de kans heel klein dat het een melanoom is. Dus het is niet efficient om alle personen in Nl hierop te testen.

Ik snap je vraag wel aangezien melanomen erg agressief zijn, vele malen agressiever dan cervix- of mammacarcinomen. Mensen die gediagnosticeerd worden met een melanoom hebben vaak al metastasen. Als de melanoom tussen de 0,76mm en 1,5 mm is dan zijn de kansen op uitzaaiingen al erg hoog!!