Kan het kwaad als je medicijnen of zalf of creme die overdatum is gebruikt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
61.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gezichtscreme na verloop van de houdbaarheidstermijn bv 6 maanden best wel gebruiken. Alleen moet je dan niet een spectaculair resultaat in je gezicht verwachten maar als handcreme of bodylotion voldoet zo'n potje gezichtscreme best wel. Medicijnen zal ik niet snel gebruiken na de datum.

Het beste antwoord

medicijnen die over de datum zijn hebben werkelijk hun beste kwaliteits tijd gehad..
zalf en cremes die over de datum zijn, nooit gebruiken deze zijn aan bederf onderhevig..
ook drankjesniet meer gebruiken, omdat er toevoegingen in zitten die je heel ziek kunnen maken als het over de datum is ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Echt kwaad kan het vaak niet, de werking zal dan drastisch verminderd zijn.

Bij medicijnen moet je altijd oppassen. Zeker bij vloeibare middelen, deze kunnen bederven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige vette zalven met geneeskrachtige kruiden (calendula) kun je goed lang in de koelkast bewaren. "Droge" medicijnen dus tabletten kunnen een deel van hun werkzaamheid verliezen maar een arts die ik daar op attendeerde, toen hij me om te proberen overjarige tabletten gaf, zei dat er kruiden in de piramides waren gevonden en dat die nog werkzaam zijn. Veelal geldt voor tabletten dat de fabrikant de 100 % kwaliteitsgarantie niet meer geeft en geen aansprakelijkheid aanvaardt. Ter vermijding van aansprakelijkheid zullen vele artsen en apothekers denk ik ook zo reageren.
Dat betekent niet dat het niet werkzaam kan zijn. Een jaar of tien of langer geleden stonden er ook geen uiterste datums op levensmiddelen en dat ging toch ook goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn huisarts zei op dezelfde vraag van mij aan hem dat je tabletten rustig nog tot een jaar over de datum kunt gebruiken. De fabrikanten nemen volgens hem een heel grote marge in tijd om niet aansprakelijk gesteld te hoeven worden als er toch iets mis mocht gaan. Van zalf en crème weet ik het niet.
13 jaar geleden
er staat niet voor niks een houdbaarheidsdatum op! de werking vermindert zowiezo maar op den duur kan zalf ook een reactie kunnen veroorzaken