Wat is de reden dat zoveel mensen vragen stellen over de verwachte lengte van hun kind?

Ik heb al een aantal keren vragen langs zien komen over de verwachte lengte van een kind. Waarom willen mensen dat zo graag weten? Ik snap wel dat je het niet fijn zou vinden als je kind maar 1.20 meter werd, of 2.40. Maar als het binnen het normale valt, waarom dan toch willen weten? Ook met de wetenschap dat je het niet echt kúnt voorspellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een van de kinderen werd op zijn derde jaar bij het consultatiebureau gezegd: hij wordt ongeveer 1.92.
Dat moet je dan nog zien als je zo'n peuter aan je hand hebt. Maar het klopt.

Bij een normaal groeiproces kun je op die leeftijd al vooruitkijken. Neem de lengte van de moeder en de vader en dan het gemiddelde. Tel daar 11 cm bij voor een jongen en trek er 5 centimeter af voor een meisje, is mij verteld.

Ik denk dat ouders gewoon nieuwsgierig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat ze zich zorgen maken, als ouder wil je het aller best voor je kind. Als je kind heel klein/groot is wil je weten of dit gezond is, of het een ziekte kan zijn. Dan ben je gerust gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mijn huisarts heb ik ooit gehoord dat je je kind op de tweede verjaardag moet opmeten en er een meter bij op moet tellen. Dat wordt (met 95% zekerheid) de lengte van je kind.