hoe word ik minder bang

elke avond als ik in bed lig ben ik bang voor van alles en nog wat. Vaak weet ik niet eens waar voor! Maar ik kan er niks aan doen! Ik probeer zo veel mogelijk onder mijn deken te verschuilen maar op die manier kan ik ook niet slapen omdat het niet fijn is.
Ik vind het erg raar want ik ben gewoon al 14 maar ben gewoon bang als ik in bed lig.

Wat kan ik hieraan doen want ik wel er zo snel mogelijk van af!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Oribeer eens te onthouden waar je zo bang van wordt. Is er een specifieke angst, komt het doordat het donker is? Als het komt door dat het donker is dan kun je met licht aan slapen totdat je weer vertouwd bent en dan kun je proberen om zonder te slapen. Ben je bang voor erge gedachten probeer dan afleiding te zoeken. Luister bijv naar rustige muziek (wat je leuk vind uiteraard) en neurie je zelf in slaap. Heb je de mogelijkheid om tv te kijken dan kun je die aanlaten en een timer aanzetten en vervolgens in slaap te vallen.

Denk als je bang bent of t wel allemaal nodig is. Hoe vaak is je angst uitgekomen? Of probeer voor t slapen gaan iets ontspannends te doen. Muziek luisteren ofzo.

Als je bang bent en je weet niet waarvoor kan dat betekenen dat je niet kunt voldoen aan wat er van je verwacht wordt of dat je denkt dat je dat niet kunt. De angst te zullen falen kan je tot in je slaap achtervolgen. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou zo is, maar als je er iets in herkent kan je misschien eens erover praten met iemand die je kunt vertrouwen, desnoods met je huisarts, maar praten is altijd beter dan opzouten.

ligt aan houden als je slaapt of muziek aan zetten zachtjes dat je in slaap valt en toch het idee hebt dat er mensen bij je in de buurt zijn mvg dominic

Lees gewoon een leuke roman met een goeie afloop denk aan leuke dingen. en bedenk dat er helemaal geen reden is om ergens bang voor te zijn. verspil je energie niet aan die twistgespreken in je hoofd. en vermijd vooral de gedachtes waar je de vraag krijg die beginnen met stel nou of als nou eens etc etc dat zijn vragen die niet echt zijn hou je bij feiten.

Ik had vroeger juist hetzelfde probleem. Ik kon echt niet meer slapen en maakte veel nachtmerries. Mijn ouders zijn altijd weg als ik ga slapen. Toen ik ging slapen hoorde ik altijd vreemde geluiden. Wat ik toen deed was een beetje muziek aanzetten. Zo kon ik de rare geluiden minder goed horen. Toen mijn ouderskwamen deden zij de muziek. Toi Toi Toi!

Onthoud dit spreekwoord goed, het is een oud christelijk spreekwoord maar een waarheid als een koe,als je alleen de eerste regel onthoud is het ook goed. EEN MENS LIJD HET MEEST AAN HET LIJDEN DAT HIJ VREEST EN NIMMER OP KOMT DAGEN, ZO HEEFT HIJ MEER TE KLAGEN DAN GOD HEM GEEFT TE DRAGEN. dus niet aan nare dingen denken,die toch nooit komen opdagen dus daar hoef je niet bang voor te zijn maar denk aan leuke dingen, en als dat niet lukt dan gaan zingen in de gedachten, je hebt vast wel een favoriete zanger of zangeres of bekende liedjes die je veel kunt zingen, doe dat steeds weer en je valt rustig in slaap

Praat erover met mensen die je begrijpen, Want zo wordt je angst alleen maar groter en groter. Je wilt er zo snel mogelijk vanaf dan is dit het allerbeste, onderneem iets. Slaap lekker en morgen gezond weer op!

Angst is een slechte raadgever, zo luidt een bekend gezegde. Wie is de baas: jij of de angst? Waar ben je bang voor? Zet de dingen waar je bang voor bent eens op een rijtje, schrijf het eens op. Ga je bed uit, pak een schrift of notitieblok en schrijf alles op wat op dat moment in je hoofd omgaat. Wees eerlijk, ga niet over je eigen schouder zitten meelezen. Lees de dingen die je hebt opgeschreven daarna eens heel kritisch na. Wat staat daar? Misschien heb je heel veel dingen opgeschreven, misschien een paar woorden, misschien heb je niks op papier kunnen zetten. Is wat je hebt geschreven echt zo erg en eng? Of zijn het hersenspinsels? Laat al je angstige gedachten die door je hoofd spoken maar waaien. Ze zijn er, maar ze beheersen je niet. Ga er boven staan. Spreek ze toe: doei, enge angstige dingen, ik heb schijt aan jullie. Tot slot nog een oefening, mocht dat schrijven jouw ding niet zijn: Als je in bed ligt en de angst komt je tegemoet, zie die angst dan als wolken in de lucht. Jouw geest is de heldere hemel; de angst, dat zijn de wolken die voorbij drijven in die blauwe, heldere lucht. Kijk ernaar. Ben je bang voor de wolken? Nee toch. Laat maar komen en laat maar weer gaan ook. Ga niet de strijd aan met je angst. Accepteer 'm, benoem 'm en dan laat je hem gaan. Als wolken die langs de hemel drijven.

Als ik bang ben let ik tegenwoordig op mn ademhaling. Je hebt de neiging om te reageren alsof je gaat vluchten dat maakt de angst alleen maar sterker. Zorg dat je rustig blijft ademen en geef niet toe aan je instinct. Misschien is mediteren een goede manier om dit te trainen. Dit kun je leren via een boeddhistisch centrum bij jou in de buurt of via cursussen. Porbeer je angst ook niet weg te duwen, maar ga er eens rustig aan denken. Bedenk wat er nu zo eng aan is en wat er nu werkelijk gebeuren kan. Is het rëeel? Sinds waneer heb je het? Waneer heb je er last van? Leg een boekje naast je en schrijf op waar je aan denkt op dat moment. Houdt een lampje aan. Hoop dat je hier wat aan hebt. Anders is er ook nog altijd een speciale angstpoli in het ziekenhuis. Schaam je in ieder geval niet. Je bent niet de enigste.

hee, allereerst, je bent niet raar! het is serieus niet raar als je bang bent, zóveel mensen zijn bang voor dingen, soms weten ze niet eens waarvoor. weet je of er een oorzaak is voor je angst? sinds hoelang heb je hier last van? kwam het opeens? is er iets ingrijpends gebeurt de laatste tijd? probeer voor jezelf deze vragen te beantwoorden om duidelijk te krijgen waar het vandaan komt. misschien kan je proberen er met je ouders over te praten, doe je niet zo snel, maar kan heel rustgevend werken. zorg dat je geen heftige films kijkt voor je naar bed gaat. schrijf het op als je bang bent, schrijf op wat je voelt, en als je het weet: waar je op dat moment bang voor bent. lukt het niet om van je angst af te komen, ga dan eens praten met iemand die hier verstand van heeft. Omgaan met angst is niet makkelijk en gaat ook niet snel, maar je kan er wel vanaf komen.

Het leven is saai, dus zoiets spannends overkomt niemand.

Er zijn meerdere manieren om dit aan te pakken. De aanpak verschilt per persoon. Je hoeft er niet 1 te kiezen. Probeer gewoon uit wat voor JOU werkt. Aanpak 1) Schrijf op een papier wanneer je bang bent en ga vervolgens diep nadenken waarom je dit zo ervaart. Kom je er niet uit, informeer dan op internet of schakel hulp in van een Psycholoog. Kom je er wél zelf uit, dan zul je al gauw concluderen dat je angsten niet terecht zijn. Heb je dit uitgezocht, ga dan iedere keer dat je weer bang bent jezelf de vraag stellen: "Waarom ben ik bang?" Aanpak 2) Probeer iedere situatie waarin je bang bent, te koppelen aan iets positiefs. Bijvoorbeeld: Ga eens bij een vriend slapen en maak veel lol. Lig je later weer in je bed te piekeren, denk dan aan dat moment met die vriend. Toen lagen jullie ook gewoon in bed, maar toen was het dikke lol. Tip: Ga 's avonds in bed niet over vanalles na lopen denken. Wanneer ik dat doe, kom ik ook niet in slaap. Denk altijd aan de leuke dingen die je hebt meegemaakt. Dit geeft je rust. Door over dingen na te denken, los je ze nog niet op. Ga lekker slapen en wie weet droom je wel de oplossing voor je problemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100