Wat is de beste opleiding tot homeopaat?

Ik zit nu in het laatste jaar van het vwo en ben op zoek naar een vervolgstudie/opleiding. Nu ben ik wel geinteresseerd in de opleiding tot homeopaat. Maar wat is de beste opleiding(voltijd) voor mij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Eigenlijk:
Eerst een reguliere artsen studie en dan de homeopaat opleiding.
Dat geeft je de mogelijkheid om ook te vergelijken en te beoordelen wanneer de allopathie beter werkt en wanneer de homeopathie zinvol is.

ps 1 van mijn schoolvrienden heeft deze combinatie opleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook mee eens. Reguliere geneeskunde en homeopathie kunnen elkaar perfect aanvullen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ligt eraan wat je onder homeopathie verstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryofiel.
Ik ken de benaming homeopathie en de verschillende manieren van definieren.
Daarom ook mijn opmerking over de combi opleiding. Dit oa. om "ongelukken" te voorkomen.
Mij eigen arts (in mijn jeugd) was homeopathisch arts....en wist precies wanneer welke middelen nodig waren....dus ook antibiotica die ene keer.
Zoals een ieder weet is het overmatige gebruik van antibiotica een groot risico...leidt nl tot teveel resistentie onder ziekteverwekkers...dus als je met andere middelen toe kunt (niet dus D22 maar wel bv D6 verdunningen, waarbij ik er op wijs dat allopatische middelen bv D4 zijn.)
Overigens zie ik zelf meer in kruidengeneeskunde zolang dat kan.
Daarnaast is in de reguliere geneeskunde allang bekend dat placebo's ook goede diensten bewijzen....geen reden waarom homeopathische middelen dan niet zouden werken. En zoals gezegd hier: Ik heb ook de nodige achtergrond info via mijn schoolvriend.
Cryofiel
13 jaar geleden
Gelukkig ken je de verschillende definities. Veel mensen kennen die namelijk niet, en er zijn helaas teveel homeopathen die kruidengeneeskunde gebruiken als "bewijs" dat *alles* wat homeopathie wordt genoemd, ook echt werkt. De "echte" homeopathische middelen (D30 en zo) werken puur via het placebo-effect. Op zich is daar niet zo heel veel mis mee, maar laten we dat dan wel openlijk toegeven. Nu zie ik dat er teveel geld wordt verspild aan onderzoek naar de werkingswijze van D30, waarbij het placebo-effect niet mag worden genoemd. Ik vind dat we dat geld beter kunnen besteden aan onderzoek dat onze kennis wél verder helpt.
Omdat iemand het moet zeggen:

Houdt er rekening mee dat homeopathie gebaseerd is op onbewezen principes. Niet alleen dat, het is in directe tegenspraak met scheikunde, wat wél aantoonbare resultaten boekt.

Een van de dingen die bijvoorbeeld beweerd worden, is het idee dat een stof in potentie verhoogt wanneer je het vaker verdund. Hierdoor wordt de "werkende stof" vaak zo vaak verdund dat er niet eens meer één molecuul van deze stof in het "medicijn" zit.

Dit zou gebaseerd zijn op een "geheugen" van water, wat alleen in een handvol zeer dubieuze onderzoeken zou zijn aangetoond, terwijl het onder strak gecontroleerde omstandigheden keer op keer onjuist is gebleken. Bovendien wordt er niet een methode aangegeven waardoor de "werkende stof" wel onthouden wordt, maar al het andere dat in contact is geweest met het water (het zit tenslotte al miljarden jaren op deze planeet voordat het in zo'n flesje wordt gestopt) níet wordt meegenomen.

Vandaar dat in de video hieronder mensen er gerust OD's van kunnen nemen, zonder gevolgen - het is gewoon water. Niets mis mee, het lest de dorst, ongezond is het niet, maar daadwerkelijk helpen doet het ook niet. Of de link hieronder, waarin Randi een OD neemt van homeopathisch slaapmiddel, zonder gevolgen.

Als er in een reguliere opleiding geneeskunde wordt gesproken over placebo's, kun je hier alle daadwerkelijk relevante informatie over homeopathie ook halen, daar homeopathie niet meer is dan een placebo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Helemaal juist.