Is er wetenschappelijk onderzoek over de bijkomende effecten van Afrikaans kroeshaar en wat aan die effecten te doen zijn?

Is er wetenschappelijk onderzoek waarom mensen met Afrikaanse komaf ( Surinamers, afro/amerikanen):
- vaak te kampen hebben met uitgedroogd haar;
- wat de oorzaak is van pijn bij het kammen;
- en het voortdurend in het klit raken van het haar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarom het haar uitgedroogd is weet ik niet, maar de andere twee lijken me te maken te hebben met de vorm van het haar. Als je een krul om een tand van een kam heendraait (of dus vanzelf doordat het kroeshaar is) en dan trekt is dat pijnlijk. Het raakt dus ook in de klit omdat het door elkaar groeit door de vorm.
Waarom een haar krullend, kroesend of stijl is heeft te maken met de vorm van het haarzakje dat in de huid zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Snegenad, bedankt voor jouw antwoord. Het is een logische verklaring dat het haar pijn doet door de vorm van het haar. Echter, het is geen antwoord op de vraag of er wetenschappelijk onderzoek is en wat hier aan te doen valt. Wie weet is het gebruik van de huidige methodiek , kammen, funest en is er een andere hulpmiddel nodig. Ik geloof dat het alleen met WE onderzoek onderzocht kan worden. @ Khepput, Voor jou geldt ook bedankt voor het antwoorden. Er is weliswaar geen wetenschappelijk (WE) onderzoek nodig voor de effecten van kroeshaar, maar juist wel WE onderzoek nodig wat aan de effecten te doen valt. Je hebt je het over vorm van het ‘oppervlak’. Ik neem aan dat je hiermee bedoelt: haarzakje? Er is idd genoeg kennis over de vorm van een haarzakje. De vorm van het haarzakje bepaalt uiteindelijk het haarstructuur, maar dat is niet het enige. Ook een gen genaamd trichohyalin bepaalt het haarstructuur. Hoe sterker het gen, hoe krullender het haar. Mijn vraag is eerder gericht op het terugdraaien van de effecten van droogheid, pijn bij het kammen en in het klit raken van het haar.
Mijn vraag richt zich dus niet het structuur, maar op de effecten en wat hier aan te doen zijn. Het lijkt er dus op dat er niet zomaar een antwoord op gegeven kan worden. Ik geloof dus dat WE onderzoek de enige oplossing is om hier een antwoord op te geven. WE onderzoek kan uitwijzen dat er misschien een intern gebrek (tekort aan vitaminen; denk aan donkere mensen die vitamine van de zon krijgen. Eenmaal in een winters land wordt vitamine D niet meer aangemaakt en moeten de vitaminen oraal worden ingenomen). Of het kan ook extern zijn: het gebruiken of juist vermijden van bepaalde producten. Op dit moment is die kennis er niet. Dus ik pleit voor WE onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel geen volledige antwoord op de vraag, is het wel goed onderbouwd.

Andere antwoorden (1)

Hoe platter een haar is hoe sterker hij krult.
Een platte haar heeft naar verhouding een groter oppervlak dan een ronde (sluike) en hoe groter oppervlak hoe meer uitdroging.
Uitgedroogd en kroezend haar zal door de vorm en hoedanigheid eerder in de klit raken dan sluik haar, daar lijkt me geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.