U kunt over de anatomie van de mens leren door bijv de boeken en de cd rom van Sobotta te gebruiken. Dit zijn de boeken, die ook bij de studie geneeskunde worden gebruikt. Behandelen de anatomie zeer volledig.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wat ik ooit een goede tip van een leraar vond, toen ik de anatomie van dieren moest stampen met alle namen erbij is: (en het werkt echt)
Hang een duidelijke afbeelding met de te leren namen aan de binnenkant van de wc-deur/ recht voor de pot. Ruim voor je proefwerk/tentamen etc. Bij iedere toiletbezoek neem je een paar onderdelen door.
Je brengt onbewust heel veel tijd door op het toilet en zo besteed je deze nuttig. Het leren is zo steeds kort en dus veel minder vervelend. Maar toch zal je zien dat je steeds meer onthoudt!
Werkt overigens ook prima voor het leren van woordenlijsten etc.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wat ambitieus, maar je kan natuurlijk medicijnen gaan studeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens naar de prachtige tentoonstelling Body Worlds in Rotterdam (tot januari 2011). Dat lijkt mij een leuk en leerzaam begin. Veel duidelijker dan daar wordt anatomie niet.
13 jaar geleden
Ligt er een beetje aan welk niveau je in gedachten hebt. Ik heb ooit anatomie (en fysiologie) geleerd uit een degelijk, sober boek met zwart-wittekeningen: "Anatomie en fysiologie" van dr. L.-L. Kirchmann (585 blz. en 161 afbeeldingen). Voldeed uitstekend en ik pak het nog steeds regelmatig als ik iets over anatomie wil opzoeken.

Kijk gewoon eens in een tweedehands boekwinkel naar iets wat voor jou als leek goed te begrijpen is. Kleurplaten mogen natuurlijk ook best omdat ze de materie wat minder taai maken. Ik had destijds een uitstekende docente die het gemis daaraan meer dan compenseerde. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan je proberen.
Maak van alle onderdelen een kaartje (briefje) en schrijf op de ene kant de naam van het onderdeel, en op de andere kant waar het zich bevindt, bv Bot onderarm, of Spiergroep Bovenrug.
Leg ze in de juiste volgorde boven en naast elkaar, alsof je een mens ziet. Of gebruik een stuk etalagekarton en teken daar een mensfiguur op.
Leer eerst per onderdeel en kijk welke je steeds vergeet.
Die kaartjes bewaar je en leg je terug op de figuur.
De andere leg je opzij.
Er blijven steeds minder vergeetkaartjes op de figuur liggen, omdat je ze steeds beter bij naam leert kennen.

Overigens leer je er al van terwijl je de kaartjes aan het maken bent.
Met deze methode leer ik vrijwel alles. En hij werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Body Worlds in Las Palmas LP2 is een aanrader.
Helaas worden daar niet alle spieren, pezen en aanhechtingen met naam en toenaam genoemd, maar leerzaam en interessant is het zeker.