Moet je tijdens het lopen je buik aanspannen of ontspannen?

Ik kom net uit het gips ik mag eindelijk weer lopen alleen moet ik een beetje letten op mijn loophouding.
Moet je tijdens het lopen je buik aanspannen of ontspannen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (5)

Ik zou zeggen ontspannen.
Want je gebruikt je buikspieren niet voor t lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken zijn je buikspieren redelijk ontspannen als je loopt; als je uit het gips komt is alles echter anders omdat je veel spieren lang niet hebt gebruikt.
Ik zou proberen enigszins te ontspannen als je loopt, maar ik zou er niet te veel een punt van maken als alles in het begin wat anders gaat dan normaal.
Het belangrijkste is dat je regelmatig wat probeert te lopen, maar vooral niets forceert.
Schrijf op wat elke dag al lukt en je zult zien dat het over een week al veel beter gaat.
En dat je een buik hebt ben je dan al bijna vergeten ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een goede houding is je lichaam uitgelijnd en zijn je botten (skelet) op elkaar gestapeld (zoals bij het spel jenga).
Het zwaartepunt zit dan ook op 1 lijn met je botten en lichaam. Hierdoor hoef je zo min mogelijk spieren te gebruiken, ook je buikspieren.

Sommige mensen lopen meer naar voren en 'vallen' als het ware meer op de voeten. Het zwaartepunt ligt bij deze mensen meer naar voren.

Bij de Chinese bewegingsleer TaiChi, leer je te lopen met een uitgelijnd lichaam. Je stapt ook pas als je volledige gewicht is uitgelijnd op het andere been. Daardoor is er geen gewicht/druk op het been wat gaan stappen en kan je die zonder problemen en met zo min mogelijk spierkracht verplaatsen. Als het been helemaal weer verplaatst is en stevig op de grond staat, dan pas verplaats je het gewicht naar dat been en door tot 100%, dan pas kan je de volgende stap maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben nu 6 weken uit het gips en kan nu pas een beetje normaal lopen, nog niet goed, maar ik bedoel m'n houding begint nu pas een beetje normaal te worden. Ik heb zelf niet op mn houding gelet, meer op hoe ik mn voet het beste af kon rollen om later weer zo normaal mogelijk te lopen. Het aanspannen of niet van buikspieren is op dit moment - vind ik - van ondergeschikt belang. Dat komt als je weer goed loopt, vanzelf. Hangt er natuurlijk vanaf wat er bij jou in het gips zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je tijdens het lopen je aandacht naar je buikspieren richt zul je merken dat ze sowieso aan- en ontspannen door de ademhaling. Als je inademd zet je buik uit en als je uitademd trekt je buik naar binnen. Dit is een natuurlijke beweging. Als je nu je loophouding wilt corrigeren let dan vooral op je rug en ademhaling, de rest is daar een gevolg van.