Vol gevoel na klein beetje eten

Heel soms eet ik 's avonds een klein beetje, en heb ik heel snel een supervol gevoel - alsof ik me gigantisch heb zitten volproppen. Terwijl ik slechts een kleine hoeveelheid op heb. De maag voelt dan supervol aan, en af en toe "hap ik naar adem" - een soort hikreflex zonder hik, en zonder ademnood.

Dit gebeurt zelden, misschien eens per twee jaar.

't Is altijd na het eten van bbq-achtig vlees met saus. Ik denk niet dat het vlees besmet is, want het effect treedt snel op, en het gebeurt ook bij goede restaurants.

Een heel enkele keer gaat het gepaard met "speekselvloed". 't Klinkt wellicht wat viezig; ik produceer dan veel speeksel. Soms moet ik naar het toilet om een prop WC-papier vol te laten lopen, die wordt dan binnen 15 seconden kleddernat.

Speekselvloed gaat snel over, maar het overvolle gevoel houdt uren aan. Ik moet dan niets eten, rustig drinken, dan is het aan het einde van de avond over.

Ik heb geen koppeling kunnen leggen met bepaalde vleessoorten, kruiden, sauzen of bereidingswijzen - misschien is er een relatie, maar dan heb ik die niet ontdekt.

Wat is er aan de hand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Het kan te maken hebben met het type smaakversterker dat gebruikt is. Van monoglutomeraat(?) is bekend dat het je lichaam doet opzwellen. Ve Tsin is de bekendere naam.

Ik ga ervan uit dat er stoffen op de markt zijn met hetzelfde doel die hetzelfde effect hebben. Waar ik bijvoorbeeld ook niet tegen kan is als vlees met een bepaald horeca vet is gebakken. Volgens mij een soort bewaard zwoerd. Heeft hetzelfde effect als jij beschrijft op mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In je vraag opstelling lijkt het dat het meestal gebeurt tijdens "gezellige" aangelegenheden (BBQ Restaurant). Zou het kunnen zijn dat je daardoor minder kauwt en het verteringsproces in de mond niet goed in gang word gezet en er daardoor voedsel hoog in het spijsverteringsstelsel blijft zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ik aan moet denken is het volgende... Het kan zijn dat er een ruimte ontstaat onder in de slokdarm, net voor de ingang van de maag... Daar komt dan een soort schijnmaag, maar het eten kan daarin terecht komen en dat geeft de gevoelens die je beschrijft... Ik weet dat het bij sommige mensen voorkomt, maar weet niet hoe dat heet... Dus het is een holte, waar soms het in terecht komt, maar dat moet er weer uit om de goede opening te vinden... Ik spreek nu puur intuïtief, maar klopt heel vaak als ik dat voel...
Zoek daar maar eens naar Rota... en laat me weten of het klopt wellicht via medisch onderzoek...

Toegevoegd op 31-05-2009 20:29:38
gevonden, het blijkt te bestaan en een naam te hebben, divertikel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er aan de hand is dat je een een methode hebt ontdekt om snel af te vallen.
Als ik jou was, zou ik m'n vraag verwijderen, uitzoeken wat het precies is en er snel patent op aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) Ik heb een paar maanden geleden gehoord wat mijn streefgewicht is. Laat ik het zo zeggen: ik kom nu gemiddeld 200 gram per jaar aan. Dat betekent dat ik over 35 jaar op mijn streefgewicht zal zitten. Met een beetje geluk is dat nog haalbaar in dit leven.
Ik ken het gevoel, en bij mij komt het door hoe ik zit. Als ik zit aan een net iets te lage tafel waardoor ik niet in een ontspannen houding kan eten maar of voorover moet buigen of het eten te ver naar mijn mond moet sjouwen. Ik kan er zelfs helemaal misselijk en beroerd van worden. Vandaar dat barbecue's, ook als ik alleen maar stokbrood eet bwvs bij mij ook hoog op dat lijsje ' gaat niet goed vallen' staan. Bij een ander dan ; mijn eigen tuintafel is gelukkig hoog genoeg.