Haat is liefde, maar dan de andere kant uit... Net als twee polen van een magneet... Als je liefde beschouwt als aantrekking kin je haat beschouwen als afstoting... Dus twee polen van een verschijnsel... Wat is dan wel het tegenovergestelde van haat? Dat is angst... En angst is dan dus ook het tegenovergestelde van Liefde...
Dus liefde/haat en angst zijn tegenovergestelden...

Goede vraag, Jinx... Je bent een bron van onschuldige edoch diepzinnige vragen... Gv is blij met jou... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat fijn om te horen..:-) Maargoed, is er dan ook zoiets als 'verhaat' als tegenpool van 'verliefd' ? En hoe noemen we dit dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voetbalsupporter...

Andere antwoorden (8)

Haat is een gevoel, een emotie. Het is heel moeilijk concreet te maken of te laten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt er op dat we elkaars vragen moeten gaan beantwoorden: dat haat ik nou.

Toegevoegd op 31-05-2009 23:22:36
Haat is misschien datgene wat je in een ander tegenkomt wat je tegenstaat in jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik niet persoonlijk, maar het is zo'n klein kringetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat dan weer wel ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het was geen antwoord op je vraag.
Dat is een gevoel van diepe afkeer, tegen personen, dieren of dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn je hersens die je het signaal geven van dat doet pijn zonder dat het ooit fysieke pijn heeft gedaan. Het gaat meestal om een blokkerend onderwerp dat de persoon in kwestie tegenhoudt. Vaak is het uiten naar het object van de verachting een verzachter en uiteindelijk misschien zelfs wel een laten gaan. Maak van je hart geen moordkuil is in deze het motto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haat is de duistere kant van liefde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haat wordt veroorzaakt door angst. Dat sommige mensen bijvoorbeeld buitenlanders haten komt door angst. Vaak een onterechte angst voor het onbekende. Indien een andere persoon een bedreiging voor je vormt (bijvoorbeeld omdat hij of zij je geliefde kan inpikken) dan haat je die persoon uit angst dat je je geliefde kwijt raakt. Ook als iemand zegt: "Ik haat spinnen!", dan komt dat voort uit angst.

Ten slotte, om een beroemde kleine groene filosoof te citeren: "Fear Leads to Anger, Anger Leads to Hate, Hate Leads To Suffering"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een (sterke) emotie en het tegengestelde van (emotionele) liefde. Een gevoel van afstoting bij mensen of dingen met een neiging tot het kwetsen of vernietigen. Zelfs bij het gevoel van haat/afstoting is er vreemd genoeg altijd een negatieve aantrekking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haat is een emotie die je voelt/toont als iets of iemand je absoluut niet aan staat.
Het schrikt je (meestal) af en je voelt je er niet fijn bij.