Stel je hebt een talenknobbel! Waar in het lichaam zit die dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te zien heb jij 'twee talenknobbels'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wou het niet zeggen..

Het beste antwoord

In je linker hersenhelft. Daar ligt bij de meeste mensen het taalcentrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan zou hij moeten zitten in het Broca gedeelte.

Toegevoegd na 46 seconden:
Dit gedeelte zit overigens maar aan een kant! Voornamelijk links..

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://z.about.com/f/wiki/e/en/0/03/BrocasAreaSmall.png&imgrefurl=http://www.associatepublisher.com/e/b/br/broca's_area.htm&h=216&w=312&sz=6&tbnid=EwfgZmSJwUZXrM:&tbnh=81&tbnw=117&prev=/images%3Fq%3Dbroca%2527s%2Barea&zoom=1&q=broca's+area&hl=nl&usg=__yBp88h38azMosseQR8OIqEzW0cY=&sa=X&ei=q5D2TLH1KoahOq654Y8I&ved=0CCgQ9QEwAQ

Toegevoegd na 4 minuten:
En laten we vooral niet vergeten dat talen ook een ander motoriek vraagt van de hersenen en dat zit in het Wernicke gebied. http://en.wikipedia.org/wiki/Wernicke's_area

Toegevoegd na 44 minuten:
Een ander motoriek van de hersenen moet natuurlijk een ander motoriek van de tong, keel en stembanden zijn;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je hersenen! De gebieden die over talen gaan of de verbinding tussen die gebieden zijn beter ontwikkeld. Maar een letterlijke knobbel is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de meeste mensen met een talenknobbel ziet die naast de wiskundedeuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Dat is geen letterlijk stukje ergens van je lichaam maar een bijzondere begaafdheid om talen te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een letterlijk stukje: het gebiedje in je linker hersenhelft waar je taalcentrum zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want dat is niet die 'knobbel' die metd e term bedoeld wordt.
Die term 'talenknobbel' stamt uit de tijd dat de frenologie populair was, het idee dat je dingen over de persoonlijkheid kon afleiden aan de vorm van de schedel.

"Volgens de bedenker van de frenologie, Franz Joseph Gall, lag de talenknobbel ergens bij één van de ogen. Twee andere beweringen uit de frenologie: mensen die goed kunnen dichten zouden uitpuilende ogen hebben, omdat de knobbel de ogen naar voren duwt, en mensen die verbaal goed zijn zouden wallen hebben."

Bron en meer: http://wetenschap.infonu.nl/diversen/19081-frenologie-theorie-over-de-hersenen-en-schedel.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht ergens op je stembanden want voor sommige klanken in andere talen heb je wel een flinke poliep nodig!!!
;-)