wat kan ik doen aan winterhanden?

ik denk tenminste dat dit het is.. op alle vouwlijnen op mn handen en vingers heb ik snijdende pijn als ik mn handen vouw.. mijn handen zijn een soort van uitgedroogd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

wat ook wel wil helpen is s morgens over je handen heen plassen
waarom het helpt weet ik niet maar ik deed het zelf ook toen ik de bouw werkte en het hielp echt

moet wel de eerste ochtendurine zijn

daarna gewoon je handen wassen en klaar

Toegevoegd na 1 minuut:
vind je dat echt te ver gaan kijk dan eens in de link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Smeer je handen een paar keer per dag in met een goede handcreme.

Draag altijd handschoenen als je naar buiten gaat.

Gebruik huishoudhandschoenen als je gaat schoonmaken.

Masseer je handen 's avond goed en gebruik daarbij wat handcreme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vet houden, vermijdt hitte en kou, (handschoenen aan!) en eventueel (gehwol) klovenzalf erop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om uierzalf te gebruiken. Deze werkt ontsmettend en trekt metteen in. Ik koop hem altijd bij de boerenbond van het merk farm-o-san.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn het wel winterhanden? Ik heb wintertenen, en die zijn opgezwollen, doen jeukerig zeer en als ik ze stoot ga ik door de grond.
Maar voor winterhanden zou ik zeggen: hou ze soepel, vermijd temperatuurwisselingen, hou ze warm, en buiten altijd, altijd goede handschoenen.
Het slechte nieuws: er is niks aan te doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met 'hou ze soepel' bedoel ik regelmatig creme gebruiken.
En dat er niks aan te doen is, bedoel ik zo: je kunt proberen de pijn te voorkomen maar het geneest nooit meer. Zodra het weer koud is, heb je last.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wisselbaden, afwisselend 30 seconden in koud water en 2 tot 3 minuten in warm water, eindigen met warm. Eventueel in combinatie met lichte massage. Dit bevordert de bloedsomloop maar voor sommige mensen werkt het averechts en nemen de klachten juist toe.
Warmtesmeermiddelen zoals capsicum crème (Midalgan) kunnen soms helpen.
Vaatverwijdende geneesmiddelen, zoals calciumantagonisten worden soms toegepast. De resultaten zijn teleurstellend.
Sommige mensen hebben baat bij extra vitamine D.
Zorg voor warme en goed passende handschoenen.
Zorg voor een aangename en gelijkmatige temperatuur in huis.
Voorkom lang stilstaan of -zitten in koude omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan komen door een slechte doorbloeding. Sporten kan daar tegen helpen.

Wat je in ieder geval nooit moet doen, is je koude handen aan de verwarming verwarmen!

Je kunt je handen insmeren met vaseline, uierzalf of olijfolie, maar daarmee pak je niet de oorzaak van het probleem aan.

Indien je er vaker last van hebt, zou je eens moeten gaan zoeken naar wat de oorzaak er van is of kan zijn.
Misschien heb je wel last van een trage schildklier?
Wil je nergens bang mee maken hoor, maar indien het een vaak voorkomend probleem voor je is, moet je niet alleen denken aan smeerseltjes.

Overigens kun je van een glas wijn ook warme handen en voeten krijgen...

Draag handschoenen en zorg dat deze niet te strak zitten.

Draag geen knellende armbanden of horloges.

Warme dranken als thee, kunnen ook helpen!