hoe kan je snel een paar uur slaap inhalen?

ik heb vannacht een beetje kort geslapen, maar ik heb weleens gehoord dat je dat niet weg kunt krijgen door de volgende nacht extra vroeg naar bed te gaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Klopt, slaap inhalen is niet goed te doen. Je kunt het beste op de dag gewoon je dagelijkse dingen doen en op tijd naar bed gaan, maar niet extreem vroeg. Zorg dat je goed ontspannen bent zodat in je slaap alle fasen goed kunnen worden doorlopen en je ontspannen wakker wordt. Wat op zich wel kan is om overdag even een kort dutje te doen. Toegevoegd na 56 seconden: Het artikel waar je op doelt stond o.a. in het AD. Toegevoegd na 2 minuten: Als je meer wilt weten over wetenschap en slaap bekijk dan vooral eens de links in het dossier slaap op noorderlicht (vpro), zie link. Toegevoegd na 20 minuten: Toelichting op mijn antwoord: Onze slaapkwaliteit hangt niet zo zeer af van de lengte, maar in het goed uitvoeren van de verschillende slaapfasen. Er zijn 4 fasen (in d egrafiek aangeduid met de Y-as) te onderscheiden met een EEG. In de grafiek is te zien dat de fasen zich 5 keer herhalen. Als je minder lang slaapt dan heb je meestal minder cycli, maar het is vooral van invloed op de slaapfase zelf (minder diep). Extra vroeg naar bed heeft helaas weinig direct effect op deze fasen omdat ook ons bioritme meespeelt. Maar door een aantal dagen op tijd en ontspannen naar bed te gaan kan je lichaam weer de volledige fasen doorlopen en rust je dus steeds beter uit.

Bronnen:
http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/15482489/
http://www.ad.nl/ad/nl/1015/sub/article/de...
http://www.ikslaapgezond.nl/slaap-inhalen/
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossier...

Slaap tekort kun je niet in één keer wegwerken, door één keer extra lang in bed te blijven liggen. Er gaat een paar dagen overheen, voordat de teller uit de min is. Het is echter helemaal niet verkeerd, om nu extra vroeg naar bed te gaan.

Nou,als ik te weinig heb geslapen dan ga ik gewoon maar de avond daarop een beetje vroeger naar m'n bed toe. Dat helpt denk ik wel.

Je kunt nu even een dutje van een half uur doen, dat haalt de scherpe kantjes er wat vanaf zonder dat je vanavond helemaal uit je ritme bent. Vanavond weer op normale tijd naar bed gaan.

Klopt, slaap 'inhalen' werkt niet. Het heeft zelfs een averechts effect omdat veel passiviteit de bloeddoorstroming en de stofwisseling onvoldoende stimuleert. Door lichaamsbeweging krijgen de organen voldoende zuurstof en voeding en worden afvalstoffen beter afgevoerd. Na een keer slaapgebrek kun je dus beter weer doorgaan met je normale patroon.

Als je weinig slaapt heb je meer aan je dag, vinden veel mensen. En uit cijfers blijkt dat we gemiddeld steeds minder slapen. Iedereen heeft het steeds drukker en slapen lijkt dan tijdsverspilling. Voor een deel kunnen we die slaap wel missen. Wie van nature acht uur slaapt, kan zonder problemen een tijdlang met zes uur slaap toe. Maar na verloop van tijd halen we dat tekort weer in door extra te slapen, anders raken we oververmoeid. Toch blijkt dat we niet alle verloren slaap inhalen. Ongeveer eenderde deel van de verloren slaap wordt bijgeslapen. De rest is dus niet echt noodzakelijk... Het belang van regelmaat voor goede nachtrust Regelmaat is belangrijk bij het aanpakken van slaapproblemen. Regelmatige bedtijden in combinatie met het opbouwen van de dag door licht en het afbouwen van de dag door ontspanning en weinig licht kunnen helpen om beter te slapen. Grote wisselingen in je bedtijden, bijvoorbeeld door in het weekend lang uit te slapen, vragen een grote aanpassing van je biologische klok. Als je uit wilt slapen, slaap dan niet langer uit dan 1.5 uur, de duur van een slaapcyclus. Je kunt beter overdag nog even rustig gaan zitten en eventueel een dutje doen dan lang op bed blijven liggen. Een uitzondering moet gemaakt worden voor uitgesproken avondmensen. Zij bouwen een slaaptekort op gedurende de week omdat ze laat naar bed gaan en toch vroeg op moeten staan. Voor hen kan uitslapen in het weekeinde juist wel helpen. Het zou echter beter zijn om werk te zoeken dat beter bij hun biologische klok past (werk in middag of avond)....'

Bronnen:
http://ibi.bibliotheek.nl/opgelostevragen/...

Je lichaam is in feite een biologisch systeem, waarschijnlijk zul je wel anders slapen na een nacht van tekort aan slaap. Een paar uur slaap in halen kun je ook verspreiden over de dag, zodat je s'nachts weer in je ritme komt. Toegevoegd na 46 seconden: Krijg nu al slaap!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100