Ik voel me al heel lang somber maar ook ongemakkelijk in sociale contacten. wat kan ik daaraan doen?

Als ik op mijn werk ben dan kan ik mezelf niet zijn. Want ik ben namelijk heel onzeker. Ik doe net alsof ik iemand anders ben. Maar toch voel ik me bij een persoon niet goed op mijn gemak en ik weet niet wat ik daaraan moet doen. Hoe zorg ik ervoor dat ik gelukkig wordt en beter contacten maak? Ik denk dat die twee dingen wel met elkaar te maken heeft. Ik kan niet elke dag net doen alsof ik zelfverzekerd ben terwijl dat niet zo is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Je bent nog wat puberaal. Dit gaat over. Dan maar niet zelfverzekerd! Zo erg is dat niet hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb net't zelfde, alleen ben ik 17 jaar oud en kan ik moeilijk mezelf zijn op school. Dat heeft te maken doordat ik bij mensen ben die totaal verschillend zijn van mij..

Ze gedragen hun veel jonger, en mijn interesses stroken meer bij dat van ouderen. Al zie ik er wel gewoon 17 uit, en heb ik ook gewoon nog eigenschappen van een 17-jarige.

Misschien is het ook zo met jou, probeer nieuwe dingen te doen en doe dingen waarbij je van jezelf weet waar je goed in bent of graag doet. Zo voel je je automatisch zelfzekerder in wat je doet. Op die manier leer je eventueel mensen kennen, en die leren je dan ook kennen in hoe je echt bent.

Wanneer je je beter voelt kan je je werksituatie meer en meer een plaats geven waardoor je er minder aan tilt en het je dus ook zelfzekerder op je werk rondloopt.

(Eventuele tip indien van toepassing: Zoek een ander werk dat meer leunt bij wat je droom/passie is.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is een online cursus assertiviteit wel iets voor je: http://www.loopbaan.nl/jouw-loopbaan/cursus-assertiviteit
Dat kan je wat meer zelfvertrouwen geven zodat je jezelf durft te zijn, en dat maakt de rest ook makkelijker.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk eens goed bij jezelf na.. Waarom ben je onzeker.. Ik heb ook zo een periode gehad.. Als je goed nadenkt vind je wel wat.. Koop bv s ander soort kleding .. Mss krijg je daar dan wel complimentjes over.. En dan moet je die onthouden.. De positieve dingen onthouden en aan de negatieve werken en daarna vergeten.. Na een tijdje helpt het.. Alleen geduld hebben het gaat niet op 1 2 3 over.. Onthoud de positieve dingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger noemden ze dat: te klein voor een tafellaken en te groot voor een servet. Met andere woorden je zit tussen alles in en je moet je eigen plaats nog bepalen. De oplossing zit ergens in jouw geest. Denk eens goed en objectief over jezelf na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk wat meer tijd nodig om je op je gemak te voelen, gun jezelf die tijd, komt vast goed met je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer jezelf af te vragen waardoor dit komt. Beoordeel je eigen gedachtenpatronen. Zelfreflectie kan je hierbij helpen denk ik.

Volgens mij hebben gigantisch veel mensen dit probleem overigens.. Als het te grote vormen aanneemt kan een psycholoog je vast en zeker goed helpen.