Hoe zit het met het gevaar van WIFI draadloos internet elektromagnetische straling ?

Ik heb nooit geloofd in het gevaar voor de gezondheid van elektromagnetische straling . Maar nu komt een Wageningse onderzoeker vertellen dat Wifi en draadloos Lan slecht is voor plantenbladeren.

De link volgt nog .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zie een aantal heel vreemde dingen aan dit onderzoek.

Het eerste is: de onderzoeker (André van Lammeren) heeft in diverse wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd. Hij heeft dus een zekere naam opgebouwd, en hij weet hoe hij een artikel moet publiceren.

Toch heeft hij dit onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Tuin en Landschap.

Waarom zou zo’n schokkend en belangwekkend onderzoek in Tuin en Landschap worden gepubliceerd, en niet in een wetenschappelijk blad? Daar moet een reden voor zijn…

--

Ik kan uit de gegeven informatie alleen opmaken dat we schade zien aan bomen in stedelijke gebieden, dat we voor die schade alleen fijnstof en radiogolven als oorzaak kunnen bedenken, en dat "dus" "bewezen" is dat mobieltjes of draadloos internet die schade veroorzaken.

Ik vind dat wel heel kort door de bocht.

Men heeft bijvoorbeeld niet eens de moeite genomen te kijken of er ook *andere* oorzaken te vinden waren voor de schade. Ook heeft men verzuimd de intensiteit van de straling te meten - we hebben nu geen idee of de bomen met de meeste schade wel op de plek met de meeste straling staan, misschien is het zelfs precies andersom.

--

Het onafhankelijke TNO heeft zich niet voor niets gedistantieerd van deze "resultaten".

--

Ook de TU Delft, die wordt genoemd als mede-uitvoerder van het experiment, weet van niets.

--

Wat ook te denken geeft is dat de schade alleen in de stad is waargenomen. Terwijl er op diverse plekken midden in het bos zendantennes staan. Direct naast die zendantennes is GEEN schade gezien.

Mijn voorzichtige conclusie is, dat de schade die in de stad is geconstateerd, ligt aan iets dat in de stad optreedt en dat in het bos afwezig is - en dus NIET aan straling, want die is direct naast antennes in het bos juist heel sterk.

Planten kunnen prima tegen die straling. Er is iets anders waar ze last van hebben. De vraag is: wat is dat dan?

--

Laatste puntje: precies hetzelfde experiment is al vele malen eerder uitgevoerd. In al die eerdere gevallen is NIETS gezien.

Waarom zou het nu ineens wel schadelijk zijn? Het enige verschil tussen dit experiment en al die eerdere experimenten is dat dit experiment duidelijk een veel lagere kwaliteit heeft.

Zou het daar misschien aan kunnen liggen?
Cryofiel
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Ik heb de onderzoeker gehoord op de radio. Ze hebben AP's gehangen in een boom. Ze hebben geconstateerd dat in de zeer nabije omgeving van de AP's de blaadjes gele randen kregen. Hij vertelde dat ze eigenlijk nog verder weinig wisten en verder onderzoek zou moeten uitwijzen wat er aan het handje is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat is een AP?
Kimath
13 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord met goede argumenten. Plus van mij!
itsme
13 jaar geleden
chapeau +1
escape
13 jaar geleden
A(ccess) P(oint). Zo een Wifi-ding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Cryofiel
13 jaar geleden
Aha, ik had begrepen dat ze wel dingen hadden gebruikt die dezelfde soort straling (dezelfde frequenties) uitstraalden, maar dan vele malen heftiger. Als ze inderdaad extreem sterke straling hebben gebruikt, is het geen wonder dat de bladeren gele randen kregen. Sterke straling verwarmt namelijk het blad, dat daardoor uitdroogt, en dat niet goed meer functioneert omdat de enzymen niet goed werken bij een te hoge temperatuur. In dat geval is het effect dus hetzelfde als het te sterk verwarmen van het blad, ongeacht de manier waarop het blad wordt verwarmd. Aangezien de onderzoekers hebben verzuimd eenvoudige dosimetrie toe te passen (dosimetrie is het meten van de hoeveelheid straling waaraan het blad werd onderworpen), kunnen we daar helaas niets over zeggen. Het betekent dus meteen dat de conclusies niets zeggen: we hebben immers geen idee of de bladeren misschien toch zijn gebombardeerd met een onrealistisch hoge hoeveelheid straling. Blijft ook de vraag hoe het kan dat bladeren in het bos nergens last van hebben, ook niet als ze naast een antenne staan waarop een heleboel zendmasten staan. Zo'n zendmast straalt namelijk veel sterker (hoger vermogen) dan een AP voor draadloos Internet: de zendmast moet een paar kilometer ver komen, terwijl een AP niet verder komt dan maximaal zo'n 30 meter. Verder hangen aan een zendmast soms wel 20 antennes, terwijl een AP meestal maar in z'n eentje is. Je zou haast gaan concluderen dat bomen geen problemen hebben met de sterke straling van een zendmast, maar dat ze ziek worden van de veel zwakkere straling van een simpel klein AP-tje. Verder zou ik heel graag willen weten waarom dit eenvoudige experiment ineens zo'n duidelijk effect laat zien, terwijl vergelijkbare experimenten al honderden keren zijn gedaan, zonder enig resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord Cryofiel. Ik zat te denken : zou het kunnen te maken hebben met de hogere frequentie van AP's ( wifi) . Of zijn het geen hogere frequenties dan de GSM/ GPRS / UMTS netwerken ?
Cryofiel
13 jaar geleden
Het zou aan de frequentie kunnen liggen - maar ook dan blijven de meeste punten uit mijn antwoord staan. Ook dan had ik verwacht dat dit effect eerder zou zijn gezien - zeker aangezien het kennelijk een heel erg duidelijk effect is; zo'n duidelijk effect kan bij eerdere experimenten niet over het hoofd zijn gezien, denk ik dan.