Helpt eiwit van een ei echt bij brandwonden?

Ik heb net een doorstuur-email gekregen, maar omdat het zo belangrijk is wil ik eerst controleren.
de mail:

Eenvoudige en effectieve manier om brandwonden te behandelen met
behulp van eiwit.
Deze methode wordt in een training van brandweermannen gegeven
Wanneer er een brandwonde ontstaat, ongeacht de omvang, de eerste hulp
is altijd het plaatsen van het getroffen gebied onder stromend koud
water tot de warmte afneemt en ophoudt de huid te verbranden
vervolgens het eiwit verspreidden over de wonde.
Iemand verbrande zich een groot deel van de hand met kokend water.
Ondanks de pijn, hield ze haar hand onder stromend koud water en brak dan
2 eieren, het eiwit gescheiden, klopte ze een beetje op en stak haar
hand daarin.
Haar hand was zo verbrand dat het eiwit opdroogde en een witte film vormde
Ze hoorde later dat het eiwit een natuurlijke collageen is en nog
minstens een uur lang, laag op laag aan te brengen op de witte laag op
haar hand. In de namiddag, voelde ze geen pijn meer en de volgende
dag, was er nauwelijks een rode markering op de locatie van de
brandwonde te zien. Ze dacht dat het
een afschuwelijk litteken zou gebleven zijn, maar tot haar verbazing, na
10 dagen, bleef er geen spoor van de brandwonde over, de huid had haar
zelfde
normale kleur weer!
Het verbrande gebied was volledig geregenereerd dank zij de collageen
via het eiwit, in werkelijkheid een placenta vol vitaminen.
Dit bericht kan nuttig zijn voor iedereen, laat het circuleren

Maar, is dit waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Dit is een HOAX, en nog een gevaarlijke ook. Het aanbrengen van rauw eirit op een brandwond kan voor ernstige infecties zorgen. En zelfs als je er geen infectie van krijgt, krijg je niet het resultaat dat wordt voorgespiegeld. Je krijgt alleen een laag eiwit die vervolgens door artsen weer moet worden verwijderd.

Negeren en weggooien dus!

Net als trouwens alle doorstuurmails. Geloof me, ik heb er nog nóóit één gekregen waar iets zinnigs in stond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voordat je begint met je spam-actie: neem bij brandwonden geen koud water, maar lauw/koud. Dat zorgt ervoor dat je bloedvaten open blijven en de warmte kunnen transporteren. Bij te koud water knijpen je vaten dicht en helpt het koelen een stuk minder.

Dat met een ei en brandwonden heb ik gehoord als een ei-velletje, maar wellicht werkt het ook met eiwit. Als je echt grote brandwonden hebt, zul je naar het ziekenhuis moeten en zij zien een wond het liefst zonder zalfjes e.d. om de wond goed te kunnen zien.
Als je al wat op een wond doet, moet je er wel voor zorgen dat deze schoon is, anders plak je de bacterien direct mee on de eiwithuid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dat is ook wat ik heb geleerd op ehbo, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk en compleet antwoord (+) van mij
sterredag
13 jaar geleden
Als het eerste graadsbrandwonden zijn en je hebt alleen je hand verbrand ofzo, dan hoef je daar echt niet mee naar het ziekenhuis. Dan zou het kunnen zijn dat zoiets helpt. Staan de blaren erop denk ik dat er weinig mensen op hun gemakje daar nog even wat overheen gaan smeren of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de blaren dicht zijn, is het niet erg om wat te smeren. Maar als de huid kapot is moet je oppassen voor infectie. Ik zou geen rauw ei op kapotte huis smeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sterredag: dat zou je wel eens vies tegen kunnen vallen. Juist door dit soort berichten doen mensen dat wel, met de beste bedoelingen omdat ze denken dat ze op die manier eerste hulp verlenen. Ouders doen het ook vaak bij kinderen, een heel zuivelkabinet (van boter tot yoghurt, van kwark tot het vel van een ei) aan huismiddeltjes. Vervolgens, als ze met hun kind bij de spoedeisende hulp komen, krijgt het kind extra pijn te verduren omdat de artsen al die troep weer uit de brandwond moeten zien te krijgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tandpasta is ook een veelgebruikt 'middel'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed, lauw water, geen flauwekul en de rest aan professionals overlaten. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de menthol in de tandpasta zal dit best verkoelend kunnen werken (er zijn ook van die menthol brandgaasjes). Echter never op de open wond smeren.
Onzin, met alle respect. Brandweerlieden gaan niet rustig een eitje scheiden, klutsen en op een wond aanbrengen. Ze proberen in de eerste plaats slachtoffers van brandwonden buiten de gevarenzone te brengen waarbij aangetekend dat verreweg de meeste slachtoffers van branden problemen ondervinden van rookgassen en derhalve ademhalingsproblemen hebben.

Slachtoffers van brandwonden is zo goed als een andere categorie. Die moet je vooral in de huiselijke sfeer zoeken. Kinderen die een waterkoker over zich heen trekken of fikkie stoken met verkeerd spul. Die brandwonden moet je in de eerste plaats koelen met lauw water, en wel langdurig. Zeker als je iemand onder de douche zet moet je nooit koud water gebruiken.

Professioneel kun je het beste koelen met Burnshield maar dat moet je natuurlijk bij de hand hebben. 'Koelen met water, de rest komt later' is niet voor niets een gevleugelde uitdrukking van eersthelpenden bij brandwonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik zie het al voor me, twee dozen verse scharreleieren in iedere brandweerwagen, en één aangewezen brandweerman die de eieren moet scheiden in steriele roestvrijstalen kom en vervolgens loskloppen met een garde van chirurgisch staal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets zag ik dus ook voor me, SuzyQ. Kan het gekker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er één ding is waar ik inmiddels van overtuigd ben, is het dat het áltijd nog gekker kan... ;)
Doorstuurmails/kettingmails zijn ALTIJD flauwekul! Vaak haal je er alleen maar (ongemerkt) een hoop ellende mee op je computer en geef je dit door.

Als dit een magisch middel zou zijn, waarom wordt dit dan niet geleerd bij alle EHBO/BHV cursussen?!